Idén kommer från North Carolina State University. Tanken är att självkörande bilar ska ta ledningen i korsningen när det vita ljuset tänds. Resten av bilarna kan då följa efter, som bin i ett kupboliv.
De amerikanska forskarna undersöker ämnen inom transport och kommunikation. Deras förslag har publicerats i tidskriften IEEE "Transactions on Intelligent Transportation Systems".
Finnas för säkerhetsskäl
Deras idé går ut på att de självkörande bilarna ska ta ledningen i trafiken. Resten av fordonen ska följa dem efter bi-principen.
Forskarna tror att det kommer att bli säkrare och mer effektivt i framtiden, när autonoma fordon är mer vanligt.
– Vi tror att ett vitt ljus i korsningen kommer att göra det lättare för mänskliga förare att veta vad som händer och man kan följa de autonoma fordonen, skriver forskaren Ali Hajbabaie i rapporten.

Testats i Sverige
Carup rapporterar att en liknande lösning med fyra ljus på trafikljusen redan testats i Sverige.
– Vi har gjort tester i Sverige med två fokusgrupper. De gick ut på att man skulle testa färger vid vägarbete. Då prövade man med ett turkost ljus. Men det slog inte väl ut bland testpersonerna, säger Sonja Forward, forskare på VTI till Carup.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en svensk myndighet som forskar om transporter, trafik och vägfrågor. De undersöker bland annat trafiksäkerhet, infrastruktur och nya tekniska lösningar för framtidens trafik.
Testpersonerna uppskattade däremot inte alls förändringen. Forward beskriver att färgerna rött, gult och grönt helt enkelt är för inprintat.
– Alla var emot detta. Man ville ha ett ljus som man känner igen. Och det är grönt, gult och rött, säger Sonja Forward.

Kan bli dyrt
Forward varnar för att införa ett fjärde trafikljus utan ordentliga tester. Först måste idéen provas i simulatorer, och om resultaten är bra krävs omfattande information till allmänheten.
– Fler signaler, mer information, är inte bra för människor, speciellt inte om de kan känna att de absolut måste handla korrekt och att de är under tidspress säget VTI forskaren Björn Lidestam, som är tveksam mot idén.
Att byta ut alla trafikljus skulle bli dyrt och innebära en stor börda för skattebetalarna.
Dessutom kan fler signaler skapa förvirring, särskilt för äldre eller försiktiga förare, menar Lidestam.




