Det är något som talats om länge, men nu har det hela alltså konkretiserats skriver Auto Motor & Sport.
Pekar ut Kina i ny hotrapport
Säpo har länge slagit fast att Kina, Ryssland och Iran utgör de största säkerhetshoten mot Sverige. Nu konkretiserar Trafikverket hur hoten kan se ut i praktiken.
I rapporten Öppen antagonistisk hotbild mot transportsektorn beskriver myndigheten hur den svenska transportsektorn blivit alltmer sårbar i takt med ökad digitalisering. Ett särskilt fokus ligger på uppkopplade fordon och utländsk teknik.
Trafikverket lyfter fram att länder vars lagstiftning kräver att privata företag samarbetar med underrättelsetjänsten kan innebära en informationssäkerhetsrisk. Kina nämns inte rakt ut, men kopplingen är tydlig. I Kina är företag skyldiga att lämna ut information om staten begär det.

Elbilar samlar mer data än många tror
Moderna elbilar är ständigt uppkopplade. De samlar in information om körmönster, position, laddning och ibland även ljud och bild via sensorer och kameror.
Enligt Trafikverket skapar detta en ny sårbarhet. Data som i dag kan uppfattas som harmlös kan på sikt användas för kartläggning av infrastruktur, rörelsemönster och kritiska transporter.
Myndigheten pekar på hur rysk militär underrättelsetjänst tidigare hackat tusentals trafikövervakningskameror i Europa för att följa transporter i realtid. Samma typ av logik kan enligt rapporten tillämpas på uppkopplade fordon.

Norsk test väcker oro
Som exempel hänvisar Trafikverket till ett norskt säkerhetstest kallat Project Lion Cage. Där stängdes en kinesisk elbil av märket Nio ES8 och en kinesisk elbuss in i ett bergrum för att analysera deras kommunikation.
Testet visade att elbussen gick att fjärrstyra. Elbilen skickade kontinuerligt stora mängder data över nätet, även utan tydlig förklaring till vad informationen användes till.
När bilen saknade täckning kopplade den dessutom upp sig mot det kinesiska satellitsystemet BeiDou istället för GPS. Enligt de norska experterna väcker det frågor om vilken information som skickas och till vem.
Kryptering räcker inte, enligt Trafikverket
Nio uppger att kördata lagras krypterad i bilen och endast delas med tillverkarens servrar om bilägaren samtycker. Men Trafikverket menar att kryptering inte är en garanti mot statliga aktörer.
I rapporten varnar myndigheten för att krypterad information kan sparas och dekrypteras i framtiden när tekniken, exempelvis kvantdatorer, blivit tillräckligt avancerad.
Frågan som återstår är hur mycket kontroll bilägare och myndigheter egentligen har över den data som rullar runt på svenska vägar och huruvida uppkopplade bilar kan bli nästa stora säkerhetsfråga.




