Nyheter24
Annons

Missen som gör bilar livsfarliga – trots nya EU regler

Publicerad: 14 dec. 2025, kl. 15:00
Släcka bakljus är ett problem. Foto: Fredrik Sandberg/TT & Paul Kleiven/NTB/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Motor

Det är således ingen slump att du ser många bilar med släckta bakljus i trafiken.

Ett beslut som fick oväntade följder

För drygt tio år sedan fattade EU ett beslut som i dag fortfarande påverkar trafiken. I ett försök att spara energi krävdes att nya bilar skulle kunna köras dagtid utan halvljus och därmed utan bakljus. Resultatet blev en generation bilar som kan se parkerade ut trots att de är i full fart.

– Släckta bakljus på bilar i trafik är både farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.

Kritiken har varit massiv under flera år. Först 2024 började reglerna ändras så att positionsljus på nya bilar även tänder bakljusen. Men skadan är redan skedd.

Foto: Karl Cajmatz

Tio år av bilar som rullar vidare

Eftersom bilar lever länge innebär tio års produktion med släckta bakljus att problemet kommer att synas i trafiken under lång tid framöver. Även när nya regler införs 2027, då alla Daytime Running Lights (alltså varselljus) också måste inkludera bakljus, kommer äldre bilar fortsätta rulla.

Annons

– Det var ett allvarligt felsteg som nu rättas till, men konsekvenserna hänger kvar, säger Sidenvall.

Foto: Karl Cajmatz

Forskningen som avslöjar risken

Nya studier från VTI visar att släckta bakljus är farliga även i fullt dagsljus. Det handlar inte bara om mörker eller dimma.

Annons

I ett experiment ökade förare avståndet till bilar med tända bakljus med i snitt nio centimeter. Det låter lite, men i trafiken kan marginaler vara avgörande.

– Släckta bakljus gör att bilen ser parkerad ut. Då kör andra närmare än de borde, säger Sidenvall.

Bilar saknar tydligt tända bakljus

En studie visar att 87 procent av svenska bilister tycker att tända bakljus är säkrast även dagtid. Samtidigt säger 76 procent att de själva kör med tända bakljus.

När verkligheten kontrollerades visade det sig att 82 procent av bilarna saknade tydligt tända bakljus.

– Nästan alla stör sig på släckta bakljus, men många inser inte att de själva är en del av problemet, säger Sidenvall.

Så undviker du misstaget

För att bakljusen ska lysa krävs oftast att halvljuset är påslaget manuellt. Auto-läget känns bekvämt, men innebär i många fall att bakljusen är släckta under dagtid.

Informationskampanjer och tydligare ansvar från bilbranschen pekas ut som avgörande. Verkstäder och bilhandlare möter bilister regelbundet och kan spela en viktig roll.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons