Nyheter24
Annons

Saab-tekniken som användes av Bugatti

Publicerad: 18 dec. 2025, kl. 20:02
Bugatti har sneglat på Saab under utvecklingen av Veyron. Foto: Bugatti & Saab
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Motor

När Gustaf Gripenlöf Karlberg, Marcus Berggren och Karl Cajmatz återförenas efter en intensiv pressreseperiod landar samtalet snabbt i en gemensam insikt: något har hänt i bilvärlden.

– Det är nu det klickar. Elbilarna har blivit bra på riktigt, säger Gustaf Gripenlöf Karlberg.

Volkswagens el-Polo ska kännas som en Polo

Marcus Berggren har nyligen kört både Cupra Raval och kommande Volkswagen ID Polo, två syskon i Volkswagengruppens nya satsning på mindre elbilar. Ambitionen är tydlig: bilarna ska kännas som riktiga Volkswagen-modeller, inte som tekniska experiment.

– Du sätter dig i bilen och känner direkt: det här är en Polo, säger Marcus.

ID Polo blir strax över fyra meter lång, får framhjulsdrift och kan erbjuda upp till 435 liters bagageutrymme. Priset väntas hamna under 300 000 kronor.

– Körmässigt känns den mogen och harmonisk. Det känns inte som en billig bil, trots att den är det, fortsätter Marcus.

Marcus provkörde ID. Polo i Barcelona. (Foto: Volkswagen)

BMW iX3 sätter en ny ribba

Avsnittets stora huvudnummer är BMW iX3, först ut i märkets Neue Klasse-satsning. En bil som enligt Marcus Berggren visar att elbilar nu kan mäta sig fullt ut med klassiska premiumbilar.

Annons

– Den känns som en BMW ska kännas. Sportig men inte obekväm. Som en väldigt välkalibrerad 3-serie.

BMW iX3 lanseras med fyrhjulsdrift, runt 469 hästkrafter och upp till 80 mils räckvidd. Prislappen landar på drygt 749 000 kronor.

– Det är mycket pengar, men det är också där nybilsmarknaden ligger i dag. Jämfört med konkurrenterna är den snarare rimlig, säger Marcus.

BMW iX3 är en ny era för elbilar. (Foto: BMW)

Saab och Bugatti i samma andetag

Ett av avsnittets mest oväntade sidospår uppstår när Marcus Berggren berättar om en middag i Spanien med en chassiexpert som arbetat med både Bugatti Veyron och Chiron som samtidigt hyllade Saab.

Annons

Samtalet leder in på hur Saab redan på 80-talet låg långt framme med tekniska lösningar för turbomotorer, särskilt när det gällde att hantera knackningar.

– Det är lätt att glömma hur avancerade Saab var. Mycket av det ingenjörstänket lever vidare, även i extremt högpresterande bilar i dag, säger Berggren.

Karl Cajmatz kallar kopplingen mellan Trollhättan och världens mest extrema hyperbilar för ett “scoop”, medan Gripenlöf Karlberg påminner om att Saab ofta låg före sin tid men sällan fick fullt erkännande.

Mindre fokus på hästkrafter

Trion konstaterar också att bilvärlden förändrats i grunden. Förr var effektsiffror och motorlayout avgörande. I dag spelar de betydligt mindre roll.

Annons

– Hästkrafter är nästan gratis nu. Det är inte det som gör en bil speciell längre, säger Karl Cajmatz.

I stället handlar det om helheten: hur bilen känns, hur lätt den är att leva med och om den upplevs som genomtänkt.

Elbilar börjar bli bra på riktigt

Samtalet knyts ihop med en gemensam slutsats: elbilar behöver inte längre ursäktas eller förklaras.

– Det här är inte “bra för att vara elbilar”. Det är bra bilar, punkt, säger Gustaf Gripenlöf Karlberg.

Och kanske är det där Saab Bugatti-spåret blir som mest talande. När framtidens bilar äntligen sitter ihop som de ska, visar det sig att många av de smartaste idéerna inte är nya. De har bara fått nytt liv i en modern, elektrisk kostym.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons