Nyheter24
Annons

Därför kan pekskärmar vara det farligaste i en bil

Publicerad: 21 dec. 2025, kl. 18:30
Pekskärmar har blivit ett vanlig inslag i nya bilar. Foto: Pontus Lundahl/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Motor

Att byta låt, justera värmen eller hitta rätt meny i bilen har blivit vardag men samtidigt också ett riskmoment.

En ny studie visar att pekskärmar i bilen inte bara är irriterande utan kan vara direkt farliga i trafiken.

Forskningen satte siffror på känslan

Studien är genomförd av University of Washington tillsammans med Toyota Research Institute. Forskarna ville ta reda på hur mycket mentalt arbete bilens skärmar faktiskt kräver när man kör.

16 testpersoner fick köra i en avancerad körsimulator samtidigt som de utförde vanliga uppgifter via bilens pekskärm. Forskarna mätte bland annat ögonrörelser, handrörelser, pupillstorlek och stressnivåer i kroppen.

Det handlade inte om att skriva sms eller scrolla sociala medier utan fokus låg på helt normala funktioner som biltillverkare förväntar sig att föraren ska använda under färd.

Foto: Zeekr

Resultatet var tydligt

När förarna använde pekskärmen samtidigt som de körde försämrades deras prestation markant. Träffsäkerheten på skärmen och snabbheten sjönk med över 50 procent jämfört med när bilen stod still.

Annons

Samtidigt ökade avvikelserna i körfältet med över 40 procent. Förarna blev alltså både sämre på att köra och sämre på att använda systemet samtidigt.

Forskarna såg också tydliga tecken på ökad mental belastning. Hjärnan jobbade hårdare, stressnivåerna steg och reaktionstiden blev längre.

Knapparna försvann och problemen ökade

Under de senaste 20 åren har fysiska reglage successivt ersatts av stora skärmar. I vissa bilar finns knappt en knapp kvar. Det som tidigare gick att göra på känsla kräver nu både blick, finmotorik och koncentration.

Studien bekräftar därmed det många förare redan upplever. Pekskärmar kräver för mycket uppmärksamhet i situationer där fokus borde ligga på trafiken.

Foto: Audi

Det kan tillverkarna göra

Forskarna tror inte att pekskärmarna försvinner. De är billiga att producera och lätta att uppdatera. Däremot pekar studien på flera sätt att göra dem mindre farliga.

Annons

Färre menyer, större knappar och snabbare genvägar till funktioner som används ofta är några förslag. Ett annat är system som känner av när föraren är mentalt belastad och då begränsar vissa funktioner eller uppmanar till ökad fokus på körningen.

Slutsatsen är tydlig och et är att bilens gränssnitt måste anpassas efter hur människor faktiskt beter sig bakom ratten.

Vår tolkning

Som motorjournalist som tillbringar otaliga timmar bakom ratten på alla nya bilar är resultaten svåra att bli förvånad över. Pekskärmar har onekligen möjliggjort smartare funktioner och renare interiörer, men de har också förändrat hur vi faktiskt använder bilen i vardagen.

När sådant som värme, fläkt eller musik kräver flera tryck och att blicken lämnar vägen påverkas körningen, även vid normal körning. Förr gick mycket att sköta på känsla, i dag krävs mer uppmärksamhet vilket rent ut sagt är trafikfarligt.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Därför kan pekskärmar vara det farligaste i en bil