De ska göra bilkörningen säkrare, men i praktiken upplever många förare det motsatta. Allt fler nya bilar levereras med förarstödssystem som inte bara varnar – utan gör det högljutt, ofta och ibland på fel tillfällen.
Nu växer kritiken mot funktionerna som enligt många skapar irritation snarare än trygghet, rapporterar TV2.
Förarstöd som inte går att undvika
Moderna bilar är fulla av teknik som ska hjälpa föraren. Det är filhållningsassistans, trötthetsvarningar och system som säger ifrån när hastighetsgränsen överskrids. Enligt EU-regler måste flera av dessa system finnas på plats i nya bilar, och de ska dessutom ge ifrån sig ljudsignaler när något inte står rätt till.
Enligt TV2 menar kritikerna att problemet är att många av systemen återaktiveras automatiskt varje gång bilen startas. Även om du stängde av dem vid förra körningen är de alltså tillbaka nästa gång du sätter dig bakom ratten.

Pip för varje kilometer
Ett av de mest omdiskuterade systemen är hastighetsvarningen. I vissa bilar räcker det att du kör en kilometer i timmen över gällande gräns för att ett ihållande pipande ska börja. Kör du exempelvis i 100 km/h och råkar pendla mellan 103 och 105 kan ljudet bli konstant.
Resultatet? Irritation – både hos förare och passagerare. För många blir reflexen att försöka stänga av ljudet direkt, ibland genom att navigera i bilens pekskärm mitt under körning. Det som var tänkt att öka säkerheten riskerar därmed att få motsatt effekt.
“Något som alla stänger av”
Motståndet mot varningarna verkar vara utbrett. Biltestare vittnar om att det inte är ovanligt att importörer redan vid leverans ger instruktioner om hur man stänger av systemen. I ett fall följde till och med en separat manual med bilen, tillsammans med kommentaren att detta är “något som alla stänger av”.

När hjälper systemen – och när stjälper de?
Samtidigt är det viktigt att skilja på situationer. Förarstöd kan vara avgörande vid trötthet, ouppmärksamhet eller i tät stadstrafik. Men när varningarna blir för känsliga eller för många riskerar de att tappa sin effekt.
Frågan är därför inte om tekniken behövs, utan hur den används. Om systemen anpassas bättre efter verklig körning kan de kanske göra det de var tänkta att göra från början: öka säkerheten, utan att driva föraren till vansinne.




