När temperaturen kryper neråt räcker det inte att skrapa rutorna och hoppas på det bästa. Det som finns i behållaren för spolarvätska kan avgöra hur trygg körningen blir.
Två sorter med helt olika uppgifter
I Sverige finns i praktiken två typer av spolarvätska. En är anpassad för sommarens smuts, den andra för vinterns kyla.
Sommarspolarvätska, ofta grön, är effektiv mot pollen, damm och insekter. Problemet är fryspunkten. Många varianter fryser redan runt minus fem grader. Har du den kvar i tanken när kylan slår till kan systemet frysa helt.
Vinterspolarvätska, som vanligtvis är blå, innehåller frostskyddsmedel och klarar betydligt lägre temperaturer. Ofta ner mot minus 15 grader, ibland ännu lägre beroende på produkt.

När vätskan fryser kan det bli dyrt
Om spolarvätskan fryser händer det ofta när du behöver den som mest. Inget kommer ut på rutan, sikten försämras snabbt och körningen blir direkt osäker.
I värsta fall kan även tank, slangar och spolarpump skadas när vätskan fryser och expanderar. Då räcker det inte längre att bara fylla på rätt sort.

Inte heller vintervätska året runt
Det är lockande att köra med vinterspolarvätska hela året, men det är ingen bra idé. Alkoholen i vätskan gör att insekter torkar fast på rutan i stället för att lösas upp. Resultatet blir sämre rengöring och mer gnuggande med torkarna.
En tumregel är att byta spolarvätska i samband med däckbytet. Använd upp det som finns kvar och fyll sedan på rätt sort för säsongen.
Undvik att tömma tanken helt genom att hålla spaken inne länge. Det kan slita onödigt hårt på spolarpumpen.
Har du redan sommarspolarvätska i tanken kan du tillsätta koncentrerad vintervätska, men då gäller det att ha koll på mängden. Fel blandning ger sämre frysskydd än väntat.




