Nyheter24
Annons

Så ska bilarna data ska stoppa vinterkaos på vägarna

Publicerad: 28 dec. 2025, kl. 06:34
Foto: Sofia Marcetic/TT & Pontus Lundahl/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Motor

Så här fungerar det.

Bilar skickar väglagsdata

Trafikverket använder numera information direkt från uppkopplade bilar för att se var det är halt, snöigt eller där friktionen plötsligt försämras. 

Sensorer i bilen registrerar bland annat hjulspinn, bromsingrepp och temperatur, vilket ger en detaljerad bild av väglaget. Uppgifterna samlas in i realtid och ger en betydligt bättre lägesbild än traditionella väderstationer.

Tidigare byggde övervakningen till stor del på fasta mätstationer och enstaka mätfordon. Nu handlar det om miljontals datapunkter per dygn från vanliga personbilar i trafik. Enligt Trafikverket ger det en helt ny precision i hur väglaget kan följas, särskilt vid snabba väderomslag.

Den nya tekniken gör att snöröjning och halkbekämpning kan sättas in snabbare där det verkligen behövs. I stället för att åka ut enligt fasta scheman kan resurser styras dit problemen uppstår först. Det sparar både tid och pengar, men framför allt minskar risken för att bilister överraskas av plötslig halka.

Foto: Sofia Marcetic/TT

Vehicle-to-X – bilen pratar med omvärlden

Tekniken bygger på det som kallas Vehicle-to-X, där bilen kommunicerar med sin omgivning. Det kan handla om Vehicle-to-Infrastructure, där data delas med vägmyndigheter, eller Vehicle-to-Vehicle, där bilar varnar varandra direkt.

Annons

Flera biltillverkare använder redan liknande system. Volvo har exempelvis infört halkvarningar som delas mellan bilar i realtid, och även BMW och andra tillverkare samlar in friktionsdata via sina uppkopplade fordonsflottor.

Internationellt används liknande lösningar i bland annat Tyskland, Norge och Kanada, där vägmyndigheter testar samarbete med biltillverkare för att förbättra vinterunderhållet. Sverige ses i sammanhanget som ett av de länder som kommit längst.

Adam Ihse/TT

Inte bara stora vägar

Systemet används inte bara på motorvägar utan även på mindre landsvägar där vinterunderhållet tidigare haft sämre beslutsunderlag. Det gör särskilt stor skillnad i glesbygd, där olyckor annars riskerar att bli oupptäckta under längre tid.

Många olyckor sker för att förare tror att vägen är bättre än den faktiskt är. Felbedömningar leder ofta till skador, självrisker och höjda försäkringspremier. Med bättre och snabbare data minskar risken för dyra misstag.

Även om tekniken hjälper myndigheterna bör du aldrig lita blint på att vägen är säker. Anpassa alltid hastigheten efter väglaget, håll avstånd och räkna med att förhållandena kan ändras snabbt.

Tekniken kan göra vägarna säkrare, men ansvaret ligger fortfarande hos föraren. Med bättre information i bakgrunden ökar dock chansen att fler olyckor kan undvikas redan innan de händer.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons