Det var precis vad som hände en LaFerrari-ägare i Kroatien. Bilen hade knappt använts när det plötsligt blev svart. Ferrari bekräftade problemet och meddelade att ett nytt batteri skulle kosta motsvarande drygt två miljoner kronor.
Batteriet var inte helt dött ändå
I stället för att godta det saftiga priset tog ägaren kontakt med EV Clinic i Zagreb. Det är en oberoende verkstad med ett rykte om sig att kunna lösa svåra problem med el- och hybridbilar.
De har tidigare identifierat fel i bilar från bland annat Tesla, inklusive ett välkänt fall där en Model S hade rullat över 21 000 mil.
Felsökning på cellnivå
Teknikerna på EV Clinic plockade isär det 60 kilo tunga hybridbatteriet. Det visade sig vara tillverkat av Delphi Italia och bestod av 120 battericeller fördelade på två nivåer.
Efter flera dagars mätningar och analyser hittade de problemet. Två celler visade avvikande värden och dessutom fanns en fabrikationsdefekt i själva batteripaketet.
Verkstaden lyckades reparera batteriet på plats. Vad det kostade har inte avslöjats, men enligt EV Clinic var ägaren mycket nöjd och det råder inga tvivel om att reparationen blev betydligt billigare än ett helt nytt batteri från Ferrari.
LaFerrari är inte vilken bil som helst
När Ferrari lanserade LaFerrari på bilsalongen i Genève 2013 var det märkets första hybridmodell någonsin. Den drivs av en 6,3-liters V12-motor kombinerad med en elmotor.
Tillsammans levererar systemet hela 963 hästkrafter, vilket gör att bilen klarar 0 till 100 km/h på bara 2,6 sekunder. Toppfarten ligger över 350 kilometer i timmen.
Vid lansering kostade bilen drygt 15 miljoner kronor. Idag har priserna skjutit i höjden och flera exemplar har sålts för närmare 50 miljoner kronor.

Inte bara exklusiva bilar drabbas
Att batteribyten i hybrid- och elbilar kan bli en dyr historia är ingen nyhet. Men fallet med LaFerrari visar hur extremt det kan bli när tekniken brister.
Samtidigt visar det också att det kan löna sig att söka alternativa lösningar istället för att blint lita på märkesverkstaden.
För även om bilen kostar som en herrgård kan det ibland räcka med att byta ut två små celler.