Att parkera bilen verkar som en självklar rutin, du stannar, lägger i "P-läge" och drar åt handbromsen. Men just denna vana kan i längden orsaka problem – och det kan bli dyrt.
Teppo Vesalainen, utbildningschef på Finlands Bilförbund slår larm om just detta. Han förklarar att det inte handlar om fabrikationsfel eller dålig körteknik, utan om en inlärd vana som går emot bilens egen konstruktion, enligt Carup.
Vanliga parkeringsmissen – många gör fel
Många förare gör nämligen samma sak, gång på gång. De stannar bilen, växlar direkt till P-läge och drar sedan åt handbromsen.
Det låter logiskt, men det görs i "fel ordning". När man gör på det sättet riskerar man att bilens tyngd vilar mot växellådans parkeringslås.
Det här lilla metallstiftet i lådan är inte byggt för att bära upp bilens vikt, särskilt inte i lutning. På sikt kan det leda till onödig slitage eller till och med skador på lådan.
– Om till exempel en bil med automatlåda står kvar i en lätt backe med endast växellådans parkeringsspärr, måste man ofta använda betydligt mer kraft än vanligt för att manövrera växelväljaren medan färden fortsätter, eftersom bilen vilar på spärren, säger han, till finska Ilta Sanomat.

Gör du så här?
Det handlar om automatbilar och deras växellåda och för att undvika att det uppstår skador bör man:
- Stanna bilen helt och hålla ned foten på bromsen.
- Växla till neutral (N).
- Dra åt handbromsen eller aktivera elektriska parkeringsbromsen.
- Växla sedan till P-läge.
- Släpp bromspedalen.
På så sätt är det handbromsen och inte växellådan som tar upp belastningen från bilens vikt. Vesalainen använder varianten där han behåller bromspedalen nedtryckt hela tiden och hoppar över neutral-läget, vilket också fungerar bra enligt honom.
Båda metoderna fungerar och det viktiga är att växellådan inte får ta hela smällen.
Vissa nya modeller saknar helt manuellt P-läge. Där sker parkeringen via elektriska system som kombinerar både handbroms och växellåsning. Men även här är det viktigt att bilisten inte släpper bromspedalen för tidigt, enligt Carup.
LÄS MER: Liten elbil gör bort sig i krocktest
Viktigt att komma ihåg
Han varnar även för att växla mellan drive (D) och reverese (R) medan bilen fortfarande är i rörelse. Det är en säker väg till förkortad livslängd på växellådan.
Många gör samma misstag: att först lägga i P-läge innan man drar åt handbromsen. Gör tvärtom och din växellåda kommer att tacka dig.