Det italienska hyperbilsmärket Pagani har lagt ner sina planer på en eldriven version av modellen Utopia.
En prototyp togs fram och visades upp för både återförsäljare och kunder men intresset var obefintligt. Inte en enda person ville beställa bilen.
– Vi visade konceptet för våra återförsäljare och kunder men ingen visade intresse. Vi är ett familjeägt företag så vi hade inte råd att fortsätta utveckla en bil som ingen vill ha, säger företagets PR-chef Sebastian Berridi till amerikanska CarBuzz.
Fokus ligger nu helt på V12
I stället blir det full satsning på den bensindrivna versionen av Utopia. Den drivs av en 6-liters V12 från Mercedes-AMG med dubbla turboaggregat. Motorn ger 852 hästkrafter och 1 100 newtonmeter, och enligt Pagani är det precis vad kunderna efterfrågar.
En hybridvariant övervägdes också men skrotades snabbt. Pagani ansåg att tekniken var för tung, för komplicerad och inte tillräckligt mogen.
V12-motorn säkrad flera år framåt
Trots att EU planerar att förbjuda nya bensin- och dieselbilar från 2035 är Pagani inte särskilt oroliga. Samarbetet med Mercedes-AMG gör att V12-motorn är godkänd för försäljning i Europa till minst 2030 och i Kalifornien till 2032. Enligt Berridi är det dessutom troligt att godkännandet kommer att förlängas.
– Vi har ett starkt avtal med AMG och känner oss trygga med att kunna fortsätta leverera bilar med V12-motor, säger han.
Svårt att sälja elbilar
Pagani är inte ensamma om att ha problem med att få kunder att välja eldrift. Kroatiska Rimac har ännu inte sålt slut sin supersnabba elbil Nevera trots att den bara ska byggas i 150 exemplar. Inte ens i det absoluta lyxsegmentet verkar det finnas en stark efterfrågan på elbilar.
För Pagani är budskapet tydligt. Deras kunder vill ha känsla, ljud och karaktär, inte batteripaket och tystnad. Därför är det fortfarande V12 som gäller, åtminstone ett bra tag till.