IKEA släpper ny tjänst – så fungerar den
Flera företag har introducerat AI-chatbotar nyligen. Nu har IKEA byggt en AI-bot som kan hjälpa dig med inredning och möbelshopping.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
IKEA:s nya AI
IKEA har introducerat en ny AI-driven assistent för shopping och hemdesign tillgänglig via OpenAI:s GPT Store. Tjänsten erbjuder användare möjligheten att uttrycka sina specifika behov för hemdesign och få skräddarsydda rekommendationer. Exempelvis kan användare begära layout-förslag för ett mysigt vardagsrum i en liten lägenhet med användning av hållbara material.
Läs mer: Jag bad ChatGPT ta fram en månadsbudget – så gick det
Tillgänglig i USA
Assistenten tillåter användare att utforska IKEA:s sortiment och kontrollera tillgängligheten av varor över olika IKEA-butiker i USA. Dessutom kan användare få inspiration från verkliga berättelser och råd från inredningsexperter.
För närvarande är IKEA:s AI-assistent endast tillgänglig för GPT Plus-användare, och vissa funktioner är endast tillgängliga i USA, men det finns planer på att expandera tjänsten till fler marknader där ChatGPT är tillgängligt under 2024.
Läs mer: Efter stämningen: New York Times satsar på AI
Flera AI-hjälpredor lanseras
IKEAs satsning på en generativ AI-assistent ansluter sig till andra stora återförsäljare som lanserat liknande verktyg för att underlätta för konsumenter att hitta och köpa varor online. Amazon introducerade nyligen Rufus, en ny AI-shoppingassistent, och Systembolaget har rullat ut en ny AI vid namn Amelia, på sin hemsida.
Läs mer: Så många svenskar är rädda för att ersättas av AI
Läs mer: Så bra är Apple Vision Pro – experten recenserar
Informationen och texten i artikeln är framtagen med hjälp av AI-verktyg. Den är därefter bearbetad och faktagranskad av Nyheter24.