Så mycket ska du minska din tid på sociala medier.
Så mycket ska du minska din tid på sociala medier. - Foto: Unsplash

Så lite skärmtid ska du ha – enligt ny studie: "Överraskande"

En ny studie från Lunds universitet har upptäckt överraskande stora skillnader i hälsan hos människor med mindre skärmtid.


En nyligen genomförd studie vid Lunds universitet har belyst de positiva hälsoeffekter som följer av minskad användning av sociala medier. Forskningen visar att individer som begränsar sin dagliga konsumtion av sociala medier till en halvtimme upplever en märkbar förbättring i sitt välmående och självkänsla. 

Denna förändring är även märkbar bland dem som väljer att övergå från att vara aktiva användare till att endast passivt ta del av innehåll på dessa plattformar, vilket resulterar i förbättrat fokus och koncentration i vardagen.

Mindre stress och bättre självkänsla

Deltagarna i studien, unga vuxna mellan 18 och 29 år, uppvisade efter en tre veckors period minskade nivåer av nedstämdhet och stress, samt förbättrad självkänsla, jämfört med en kontrollgrupp som fortsatte att använda sociala medier som vanligt. 

– Skillnaderna mellan kontrollgruppen och de som förändrade sitt sociala medier-beteende blev överraskande stora, säger Martin Wolgast, docent och ansvarig forskare för studien. 

LÄS MER: Så hittar du produkten du vill köpa – utan att veta namnet

LÄS MER: Lista: 34 yrken AI INTE kan ersätta

Frigör 9 timmar i veckan

Ytterligare forskning från en studie publicerad i tidsskriften Cyberpsychology, Behavior and Social Networking understryker dessa fynd. En veckas paus från sociala medier kan minska känslor av ångest och depression signifikant. De som deltog i denna "sociala medier-detox" rapporterade inte bara om förbättrat humör utan frigjorde också omkring nio timmar i veckan, vilket de annars hade spenderat på att scrolla genom sina feeds.

LÄS MER: Google släpper gratis AI-app för mobilen

LÄS MER: Jag bad ChatGPT ta fram en månadsbudget – så gick det


/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!