Det har varit känt under en längre tid att 2G- och 3G-nätet i Sverige ska avvecklas för att ge plats åt de nya, mer moderna, 4G- och 5G-näten. Men det var först i mitten av november som Post- och telestyrelsen (PTS) fick kännedom om att flera 4G-telefoner, i samband med teknikskiftet, inte längre skulle kunna nå nödnumret 112. Detta trots att telefonen kan användas för vanliga samtal.
– Det är mycket viktigt att kunna nå nödnumret 112. Vi ser särskilt allvarligt på risken att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, när det finns en risk att de inte kan nå 112, sa Dan Sjöblom, generaldirektör på PTS, i ett pressmeddelande då.

Myndigheten meddelade senare, den 21 november, att operatörerna Telenor, Tele2 och Tre förlitat sig på att telefonerna som berörs ska koppla över till Telias 2G-nät, som fortsatt är i bruk fram till 2027, via så kallad "nödroaming".
– Nödroaming är en viktig funktionalitet och fungerar väldigt bra som en säkerhetsåtgärd. Men det kan inte vara den enda lösningen. Grundinställningen måste vara att en fungerande telefonitjänst kan förmedla samtal till nödnumret 112 via det egna nätet, sa Dan Sjöblom då i ett pressmeddelande.
PTS fattade därför beslut om att de tre operatörerna måste identifiera mobiltelefonerna som påverkas av problemet och kontakta användare av dessa. Därutöver ska operatörerna blockera dessa telefoner – enligt SVT rör det sig om tiotusentals – från och med den 2 februari 2026. Men vissa kan blockas så tidigt som i dag, den 1 december. Så är fallet om det rör sig om en telefon som kräver att man till exempel tar ut SIM-kortet för att den nödroaming ska aktiveras.
Varför gäller inte PTS föreläggande Telia?
Bland de stora svenska operatörerna är Telia den enda vars 2G-nät inte stängs ned den 1 december 2025. I stället dröjer det till 2027 innan detta nät släcks hos operatören. Det innebär också att kunder hos Telia, med de berörda mobiltelefonerna, kommer att kunna koppla upp sig på 2G-nätet för att nå nödnumret 112.
SOS Alarm: 112 är till för dem som är i nöd
Nyheter24 har tidigare varit i kontakt med Tele2, Telenor och Tre och ingen av operatörerna säger sig kunna dela någon lista på mobiltelefoner då en sådan, enligt dem, snabbt kan bli "inaktuell eller missvisande". I stället har man uppgett att man direkt kontaktar kunder vars mobiltelefoner berörs av problemet.
Och den som är osäker ska inte göra några testsamtal, skriver man på Krisinformation.se.
"Det är viktigt att inte ringa 112 för att testa mobilen."

Nyheter24 har frågat SOS Alarm hur de ser på risken för "testsamtal" från oroliga mobilanvändare.
– Från SOS Alarms sida är vi förstås ytterst måna om att kunna bli nådda av alla i alla lägen, men det är mobiloperatörerna som ansvarar för sina kunder och sina nät. Det är av samma anledning mobiloperatörerna som folk ska vända sig till för att få klarhet i om deras telefon fortsatt fungerar för nödsamtal, säger presschefen Douglas Norström och fortsätter:
– Givet den förvirring som nu råder så har vi givetvis tagit höjd för att det tillfälligt kan komma att bli en del "testsamtal", men vi hoppas att de flesta respekterar att nödnumret är till för dem som är i faktisk nöd.




