Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Därför är Ikea-varuhus byggda som labyrinter

- 08/10/2016, 16:06
Känns det som en labyrint?
1 av 3

Känns det som en labyrint?

TT / Pixabay

Det kan kännas så – men allt har en plan.
2 av 3

Det kan kännas så – men allt har en plan.

ap

För upplevelse och för att ständigt väcka intresse.
3 av 3

För upplevelse och för att ständigt väcka intresse.

Pixabay

Har du någon gång tänkt på att själva varuhuset har en väldigt intressant design när det kommer till att ta sig runt inuti? Typ som en labyrint.

Det är ytterst få svenskar som inte varit på Ikea. Det populära varuhuset har internationellt blivit förknippat med Sverige – dessutom ser man Ikea-möbler i princip i varje hem.

Men har du någon gång tänkt på att själva varuhuset har en väldigt intressant design när det kommer till att ta sig runt inuti? Typ som en labyrint. Såväl bland Sveriges 20 varuhus som utomlands.

Det finns en anledning till det. Genom någonting som kan kallas för "kundens väg".

– Det finns definitivt en tanke bakom hur allt är uppbyggt. Hela upplevelsen är viktigt för kunden som själv ska välja var den vill gå och hela tiden uppleva saker, säger Annika Björnberg, shopping experience leader hos Ikea Sverige, till Nyheter24.

I en video på Youtube och i en Cracked-artikel jämförs Ikeas layout med att spela ett dataspel – och hyllas för sina kreativa sätt att leda runt sina kunder. Bland annat pratar man om att butiken svänger typ var femtonde meter. Allt för att det inte ska bli tråkigt, typ som i ett dataspel. Det är också typ omöjligt att gå vilse – och håller intresset vid liv.

Men Ikea utvecklas också ständigt – och har inte altid sett ut som det gör nu.

– Tidigare var vi inte lika tydliga för kunder som bara ville in snabbt för att handla. Nu är vi extremt tydliga med var det finns genvägar. Under mina 23 år har vi fått mer kunskap kring kundens behov. För kanske tio år sedan var genvägarna inte alls tydliga, säger Annika Björnberg och fortsätter:

– Det är väldigt tydligt planerat vilka sektioner som ska vara var – och var restaurangen ska finnas.

Det är trots det väldigt många som vill vara på Ikea en hel dag – allt för att man inte vill missa någonting på vägen.

Ikea satsar på kommunikation med kunden – och även tydlighet. Det ska tydligt synas var man kan vika av om man inte vill gå hela rutten. Men det är det många som vill, menar Annika Björnberg.

– I en undersökning som gjordes så var hela 76 procent väldigt positiva till hur varuhuset är uppbyggt och själva upplevelsen. Det var 18 procent som tyckte det ändå var "helt okej". Men vi kan bli bättre – och det satsar vi på.

Inför framtiden blickar Ikea bland annat på att förvandla kassaupplevelsen till någonting nytt. Kanske en annorlunda upplevelse eller en andra sätt att betala på. Kanske blir inte kaffe- och korvkiosken det sista man ser.

– Vi kollar bland annat på digitala möjligheter och nya kanaler för att kunden ska få en Ikea-upplevelse.

Läs också om Ikea-kassens nya design och glöm inte att ladda ner vår app för fler nyheter.

Gillar du att gå runt inne på Ikea?