Känns det som en labyrint?
1 av 3
Känns det som en labyrint? - Foto: TT / Pixabay
Det kan kännas så – men allt har en plan.
2 av 3
Det kan kännas så – men allt har en plan. - Foto: ap
För upplevelse och för att ständigt väcka intresse.
3 av 3
För upplevelse och för att ständigt väcka intresse. - Foto: Pixabay

Därför är Ikea-varuhus byggda som labyrinter

Har du någon gång tänkt på att själva varuhuset har en väldigt intressant design när det kommer till att ta sig runt inuti? Typ som en labyrint.


Det är ytterst få svenskar som inte varit på Ikea. Det populära varuhuset har internationellt blivit förknippat med Sverige – dessutom ser man Ikea-möbler i princip i varje hem.

Men har du någon gång tänkt på att själva varuhuset har en väldigt intressant design när det kommer till att ta sig runt inuti? Typ som en labyrint. Såväl bland Sveriges 20 varuhus som utomlands.

Det finns en anledning till det. Genom någonting som kan kallas för "kundens väg".

– Det finns definitivt en tanke bakom hur allt är uppbyggt. Hela upplevelsen är viktigt för kunden som själv ska välja var den vill gå och hela tiden uppleva saker, säger Annika Björnberg, shopping experience leader hos Ikea Sverige, till Nyheter24.

I en video på Youtube och i en Cracked-artikel jämförs Ikeas layout med att spela ett dataspel – och hyllas för sina kreativa sätt att leda runt sina kunder. Bland annat pratar man om att butiken svänger typ var femtonde meter. Allt för att det inte ska bli tråkigt, typ som i ett dataspel. Det är också typ omöjligt att gå vilse – och håller intresset vid liv.

Men Ikea utvecklas också ständigt – och har inte altid sett ut som det gör nu.

– Tidigare var vi inte lika tydliga för kunder som bara ville in snabbt för att handla. Nu är vi extremt tydliga med var det finns genvägar. Under mina 23 år har vi fått mer kunskap kring kundens behov. För kanske tio år sedan var genvägarna inte alls tydliga, säger Annika Björnberg och fortsätter:

– Det är väldigt tydligt planerat vilka sektioner som ska vara var – och var restaurangen ska finnas.

Det är trots det väldigt många som vill vara på Ikea en hel dag – allt för att man inte vill missa någonting på vägen.

Ikea satsar på kommunikation med kunden – och även tydlighet. Det ska tydligt synas var man kan vika av om man inte vill gå hela rutten. Men det är det många som vill, menar Annika Björnberg.

– I en undersökning som gjordes så var hela 76 procent väldigt positiva till hur varuhuset är uppbyggt och själva upplevelsen. Det var 18 procent som tyckte det ändå var "helt okej". Men vi kan bli bättre – och det satsar vi på.

Inför framtiden blickar Ikea bland annat på att förvandla kassaupplevelsen till någonting nytt. Kanske en annorlunda upplevelse eller en andra sätt att betala på. Kanske blir inte kaffe- och korvkiosken det sista man ser.

– Vi kollar bland annat på digitala möjligheter och nya kanaler för att kunden ska få en Ikea-upplevelse.

Läs också om Ikea-kassens nya design och glöm inte att ladda ner vår app för fler nyheter.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Gillar du att gå runt inne på Ikea?
Tack för din röst!
Senaste nytt

Rysk robotattack mot Charkiv

Säpo vill anonymisera offentliga handlingar

1 timme sedan
Säpo föreslår att tjänstepersoners namn bör anonymiseras i offentliga beslutshandlingar. Enligt myndigheten skulle beslut utan namn bättre skydda individer och stat mot bland annat gängbrottslighet, rapporterar Sydsvenskan.

Misstänkt grovt brott i Södertälje

2 timmar sedan
Två personer har frihetsberövats i samband med ett misstänkt grovt brott i västra Södertälje, enligt polisen, som är förtegen om händelsen.

Systembolagets strul berodde på hackerattack från Nordkorea

igår 22:54
Det var hackare i Nordkorea som slog till mot Systembolagets logistik i Sverige i måndags. Genom att ta stora delar av logistikbolaget Skanlogs data gisslan i en så kallad ransomware-attack lyckades hackarna slå ut tre stora lagerlokaler i Stockholm och Eskilstuna. Det rapporterar Dagens Industri på tisdagskvällen.

Tesla levde inte upp till förväntningarna

igår 22:16
Tesla levde inte upp till marknadens förväntningar under det första kvartalet. Omsättningen sjönk med 9 procent jämfört med samma period förra året.

Teknikjättarna ledde uppgång på Wall Street

igår 22:08
De sju teknikjättarna ledde uppgången på USA-börserna på tisdagen. Svenska Spotify rusade efter en stark delårsrapport.