Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Här raderas kvinnorna från Ikeas reklam: "Vill visa respekt"

- 17/02/2017, 11:13
Ikea fick kritik efter att kvinnorna tagits bort från en broschyr.
1 av 4

Ikea fick kritik efter att kvinnorna tagits bort från en broschyr.

Ikea/TT

Den har spridits i Israel gjord för ultraortodoxa judar.
2 av 4

Den har spridits i Israel gjord för ultraortodoxa judar.

Ikea

Och bilderna är enligt en tradition utan kvinnor.
3 av 4

Och bilderna är enligt en tradition utan kvinnor.

Ikea

Så ser katalogen ut i resten av Israel.
4 av 4

Så ser katalogen ut i resten av Israel.

Ikea

I en broschyr som synts till i Israel finns det inga kvinnor alls representerade i situationerna.

Det har hänt igen. För några år sedan fick Ikea kritik för att de tog bort alla kvinnor i en katalog som distribuerades i Saudiarabien. Den här gången har en katalog tillverkats i Israel i en specialversion för ultraortodoxa judar.

Ikea

Kvinnor syns nästan aldrig i tidningar och i andra medier för ultraortodoxa judar. "Regeln" kallas för haredi som innebär att kvinnor inte syns till ens i kataloger. Och nu har en lokal broschyr från Ikea dykt upp i hushåll som finns i haredidominerade områden, skriver Jerusalem Post.

Hos Ikea i Sverige vill man förtydliga att det är någonting som gjorts utan någon inblandning från någon annan än en lokal Ikea i Israel.

– Det här handlar alltså om en väldigt nischad broschyr i en begränsad upplaga. Det är ingen katalog då alla ser likadana ut i hela världen och den har gjorts enbart på lokalt håll, säger Jakob Holmström, pressansvarig för Ikea Sverige, till Nyheter24.

Ikea. Så ser Ikea-katalogen ut i Israel.

På bilderna i broschyren syns den religiösa skriftsamlingen Talmud, bord för sabbatsmåltiden och garderober fyllda med tradionella haredikläder. Enligt Times of Israel har broschyren mötts av hård kritik då den på sociala medier har kallats för "urtida".

Ikea

– Vi tycker givetvis att det är olyckligt. Samtidigt som Ikea vill visa respekt för lokala traditioner och samtidigt inte diskriminera någon, säger Jakob Holmström.

Broschyren har 40 sidor och ska enligt den lokala franchisetagaren finns en efterfrågan av att "kunna njuta av att titta på produkter och lösningar i enlighet med sin livsstil".

Broschyren ska inte längre distribueras och svenska Ikea tar avstånd.

– Jag kan säga som så att den lever inte upp till våra värderingar, avslutar Jakob Holmström.

Läs också om den farliga "trenden" som började dyka upp på Ikeas varuhus – eller läs om kritiken som Ikea fick efter en "Hitler-tavla".

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.