Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

PT:n Isak Melin: Det här är de vanligaste misstagen på gymmet

Proteindrinkar och bars på gymmet varje dag i hopp om att bygga muskler? Då borde du verkligen läsa det här.

Nyheter24 har pratat med personliga tränaren och kostrådgivaren Isak Melin om de vanligaste nybörjarmisstagen.

Isak Melin

Som att en inte ska ha för tunga vikter.

Och att det är viktigt att planera.

De första veckorna i januari varje år är gymmen fullproppade. Likaså månaderna inför beachen och efter semestern. 

Alla vill komma i form. Få mer kondition, få mer definierade muskler, få kroppen att orka mer, eller suktar efter en plattare mage. Men att gå till gymmet och träna betyder inte att man automatiskt får bra resultat. 

Nyheter24 har pratat med personliga tränaren och kostrådgivaren Isak Melin om de vanligaste nybörjarmisstagen.

1. Har för tunga vikter

Även om man kan lyfta en viss vikt betyder det inte att det är den vikten är rätt för övningen. Isak menar att det är dumt att ta en alldeles för tung vikt.

– Man riskerar att koppla in andra muskler som inte är tänkta för att överkompensera den muskeln man vill träna. Vilket i många fall kan leda till skador där de överkompenserade musklerna inte är tillräckligt starka.

Tips: Sänk vikten för att utföra övningen korrekt och träna muskeln som är menad för övningen.

Bild: Pixabay

2. Fastnar i comfort zone

Enligt Isaks erfarenhet når fyra av fem personer läget där muskelmassans slutar utveckla sig. 

Anledningen är att man kommit in i en så kallad "comfort zone". Alltså att när det börjar bli obehagligt är det många som slutar för att det blir för jobbigt.

 – Man pressar inte sig själv tillräckligt hårt för att få till de sista repsen som är avgörande för att bryta ner muskelfibrerna maximalt. Det är så muskeln reparerar sig och växer sig större.

Bild: Shutterstock

3. Planerar inte tillräckligt

Eftersom allt fler människor söker gymmen är det inte särskilt ovanligt att alla är där samma tid och att man måste vänta på att använda sina favoritmaskiner. I många fall leder det till att man till och med måste planera om passet, vilket kan sänka motivationen.

– Om du har möjlighet att träna innan jobbet, på lunchen eller senare på kvällen så är det att rekommendera. Då kommer vistelsen sannolikt bli både trevligare och effektivare, säger Isak och fortsätter:

– Att lyckas med att planera är att planera för att lyckas!

4. Prioriterar helt fel

Att äga ett gymkort idag är inte bara vanligare än för tio år sen – utan dessutom mycket trendigare. Det innebär att många lägger pengar på saker som inte ens kommer göra träningen bättre.

– Istället för att lägga pengar på någon som faktiskt kan se till att övningarna utförs korrekt, och därmed undvika skador och optimera resultat, har det blivit allt viktigare att främst se bra ut på gymmet; har de senaste träningskläderna, ett par fräna sportlurar till sin favoritmusik och i många fall mycket placebo- produkter för att göra träningen effektivare.

– Många tycker det är för dyrt att anställa en PT men troligtvis ser de det ur fel perspektiv.

Bild: Shutterstock

5. Äter för mycket tillskott

Det är inte bara produkter man lägger för mycket pengar på, utan även tillskott. Många förstår att för att träna en välmående kropp krävs rätt bränsle, men det har lett till att många byter riktig mat mot "tillskott", menar Isak. Något som är en miljardindustri.

– De är egentligen till för att kompensera näring som man inte kan eller hinner konsumera på naturlig väg, men som istället har blivit produkter som krävs för att få de önskade resultat, förklarar Isak. 

– Riktig mat är, har alltid varit och kommer alltid vara det bästa bränslet. När det krisar sig eller blir akut kan man i så fall nyttja produkter som tillskott, men innan dess bör man hålla sig till tallriksmodellen, säger Isak Melin till Nyheter24.

Bild: Shutterstock

Trots att Isak är van vid att bygga kroppar tävlar han ofta i att äta burgare. Se nedan när han åt burgare på hela 2 730 gram:

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Kommer du tänka annorlunda nästa gång på gymmet?

Mer:

PT: De här 3 sakerna får du absolut inte göra på gymmet!