Torsdag 21 Okt
Stockholm

Död stoppar Googleannonser

Terror och tragedi blockerar annonser.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

När Gmail lanserades för drygt fem år sedan skapades det en debatt då Google verkade läsa användarnas mail för att kunna välja ut rätt annonser. Dock är det maskiner som analyserar brevets innehåll.

Bloggaren Joe McKay har hittat ett kryphål som gör Gmail fritt från reklam. Google har moral nog att inte lägga några annonser vid brev som handlar om terrorattacker, död eller andra tragiska händelser. Och det räcker med att en liten del av brevet handlar om det.

Joe McKay testade att skriva in orden ”suicide death 9/11 murder” (självmord, död, 9/11, mord) i slutet av ett brev. Annonserna försvann för mottagaren. För längre brev krävs mer och värre tragik. Enligt bloggaren krävs en tragedi per 167 ord för att detta ska fungera.

Av Googles finstilta text framgår att företaget dels bara visar annonser som klassats som ”familjesäkra” och dessutom helt blockerar reklam vid ”meddelanden om katastrofer eller tragedier”, skriver IDG.

Skrivet av:

Kommentera
Kopiera länk
Dela