Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
3354
reaktioner idag

"Vi vill få svenskarna att börja snippgympa"

Nina Klose och Linda Ringblom är kvinnorna bakom det uppmärksammade Twitterkontot Snippgympa. "Jag snippgympar när jag borstar tänderna".

Nina Klose och Linda Ringblom ligger bakom Twitterkontot @Snippgympa.

Nina Klose.

Linda Ringblom.

STOCKHOLM. Den 17 september 2012 föddes Snippgympa på Twitter som “en daglig påminnelse om att knipa för oss vars bäckenbottnar inte är vad de en gång har varit och för alla er andra som helt enkelt vill hålla er fitta!”.

Bakom projektet står Nina Klose och Linda Ringblom som har lärt känna varandra via det sociala nätverket. De började påminna folk om att "snippgympa" – göra knipövningar – varje dag och drygt ett dygn senare hade de över 700 följare. Efter lite mer än tre veckor har de nu 1 500 följare på Twitter och 400 på Facebook. 

– Vi trodde aldrig att det skulle bli så här stort. Vi hoppades att det skulle bli uppmärksammat eftersom det är viktigt. Vi ser oss själva som kvinnorna som ska få svenskarna att börja snippgympa. Det är en så enkel sak att göra och som kan ge stora hälsovinster, säger Nina Klose, till Nyheter24.

"Kom igen tjejer, gör eran snippgympa"

Snippgympa är ett förskönande ord för bäckenbottenträning och handlar om att motverka inkontinens som orsakas av försämrad muskulatur i underlivet – något som ofta sker efter en graviditet. Och det var just efter att kvinnorna hade fått barn som tankarna om projektet startade. 

 – Eftersom vi alla nyss fått barn har vi blivit påminda av barnmorskor om att tänka på att göra knipövningar för att inte få inkontinensproblem. För att inte glömma bort det så började vi påminna varandra till exempel på morgonen "Kom igen tjejer, gör eran snippgympa", säger Klose.

"Jag gör det nu medan jag pratar med dig"

Några minuters snippgympa om dagen kan förebygga inkontinens, men även förbättra sexlivet. Både för män och för kvinnor.

– Absolut, ju starkare muskler desto bättre effekt. Det kan även vara en del i självbehandlingen för män som har erektionsproblem, säger Klose, och fortsätter:

– Det här är egentligen inget som kräver någonting. Man kan göra det själv, det är enkelt, det tar knappt någon tid och det kan göra stor skillnad i ens liv. Jag går runt här nu och gör det medan jag pratar med dig. 

Okej. Hur ofta varje dag gör du det här?

– Jag gör det till exempel när jag borstar tänderna, när jag är ute med hunden på eftermiddagspromenaden. Det blir ungefär fyra gånger om dagen och tar bara några minuter.