Måndag 27 Sep
Stockholm

Här är korvkiosken som det går lysande för

Är det ett magiskt pepparkakshus? Nej det är en helt vanlig korvkiosk, som fått allmänhetens uppmärksamhet.
1 av 2
Är det ett magiskt pepparkakshus? Nej det är en helt vanlig korvkiosk, som fått allmänhetens uppmärksamhet. Foto: Niklas Sandberg
Inga Fortkord arbetar i kiosken som ägs av hennes dotter och ex-man.
2 av 2
Inga Fortkord arbetar i kiosken som ägs av hennes dotter och ex-man. Foto: Niklas Sandberg

På Östermalm finner man en korvkiosk, mer eller mindre täckt av ljusslingor, som fått allmänhetens uppmärksamhet. Ljusen påverkar även försäljningen av korvar positivt.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Fakta korvkiosker

Det finns idag cirka 1 500 korvkiosker i Sverige. Numera kallas de dock mer vanligare för gatukök. Antalet kiosker har genom tidens gång minskat i Sverige. Den vanligaste konkurrenten är Thaikioskerna. Men korvkiosken, eller gatukökens betydelse har dock inte minskat.

De fungerar än idag som en träffpunkt om helgnätterna för hungriga krogvandrare som behöver fyllekäk innan hemgång. Kioskerna har sen 30-talet genomgått stora förändringar, från korvgubbar som stod med en låda på magen och sålde direkt på gatan, till dagens större korvkiosker med sittplatser och servering inomhus.

Källa: Leif Eriksson, "Korv, mos och människor".

STOCKHOLM. – Fy fan vad fint! Detta måste vara något av det häftigaste jag har sett. Jag har egentligen precis ätit och är proppmätt, men detta är så fint så jag bara måste ha en kabanoss, säger en förbipasserande, elegant klädd man som precis stannat till utanför korvkiosken.

– Haha, proppmätt men tar en korv bara för ljusen?? Men det är väl kul, vänta en stund så har jag korven klar, säger Inga Fortkord som arbetar i kiosken.

Man skulle nästan kunna tro att det rör sig om ett magiskt pepparkakshus som dykt upp mitt på Östermalm. Men det är inget mer än en vanlig korvkiosk vid namn Östermalms korvspecialist. Kiosken lyser upp mer än de andra byggnaderna och har fått allmänhetens uppmärksamhet. 

– Det här är egentligen inte vår idé. Det är en reklambyrå som ligger bakom detta och det är Fortum som står för kostnaderna. Det hela är mer eller mindre deras idé, säger Inga Fortkord.

Kiosken ägs av hennes före detta man och dotter, som för tillfället är mammaledig. Inga Fortkord arbetar därför där endast under tiden som dottern är ledig. Det är första året som ljusen finns uppe och sätts automatiskt igång runt 14:55. Därefter lyser kiosken hela natten fram till nio på morgonen. Belysningen hjälper även verksamheten emellanåt.

– Men det är också väldigt mycket en väderfråga. Är det väldigt kallt ute så spelar det ingen roll om vi har ljus eller ej. Allt beror på vädret. Men det är ju klart att vi hoppas få fler korvar sålda tack vare ljusen, säger hon.

Kabanossen är nu färdig och Inga Fortkord lämnar över den.

– Tack så mycket! Nu har jag även fotat detta och lagt ut det på Facebook, så nu kommer 4 060 personer att kunna se detta, säger mannen.

Han lär nog inte vara ensam med att lägga ut det på Facebook. Runt korvkiosken står nämligen ett antal personer med telefonerna i högsta hugg.

Kommentera
Kopiera länk
Dela