Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Tio hemligheter - så förblir du ung

- 31/03/2009, 14:25 -

Bry dig inte om GI-tjafset. Du behöver kolhydrater visar en ny studie.

De val du tar i dag kan avgöra hur du åldras senare i livet. Jo visst, allt handlar inte bara om bra gener. Arvsmassan står faktiskt bara för en tredjedel av det hälsosamma åldrandet.

Det finns saker som gör att du kan skjuta fram åldrandet. Men då måste du också vara beredd att bistå med lite karaktär. Här kommer tio tips från Body+Soul Magazine.

1. Ät kolhydrater

Någon som sagt att du måste pröva GI-metoden? Våga vägra. En studie från American Journal of Clinical Nutrition visar att människor från 65 år och uppåt som ätit mycket frukt, grönsaker och gröna blad hade 3,6 procent mer elastisk muskelmassa än de som konsumerade färre kolhydrater.

2. Tänk positivt

Att vara glad kan faktiskt förlänga ditt liv. En analys av 30 uppföljningsstudier i the Journal of Happiness Studies visar att många glada stunder kan skydda dig från att bli sjuk.

3. Träna

Tillhör du dem som gömt dina sneakers i garderoben? Dags att ta fram dem och tänka långsiktligt. Enligt British Journal of Sports Medicine kan du förlänga livet med tio år eller mer om du håller dig fit. Studien visade också att folk som går till gymmet eller joggar håller rullstolen och assistenterna borta.

4. Lev i symbios med bakterierna

Probiotiska bakterier, eller så kallade vänliga bakterier, spelar en stor roll i underhållandet av immunförsvaret. Pröva yogurt, den opastöriserade koreanska surkålsblandningen Kimchi eller varför inte Effektiva Microorganismer.

5. B-vitaminer

Håll hjärnan frisk med hjälp av B-12, som du till exempel kan hitta i alger och kyckling. De som äter mycket B-12 vitaminrik föda har sex procent mindre chans att hjärnan ska börja krympa. Kolla så att du får i dig rätt mängd av detta vitamin.

6. Fisk och omega 3

Mat som innehåller mycket omega 3-fettsyror minskar risken för hjärtsjukdomar. En nyligen gjord studie visar att personer med ett frekvent intag av dessa fetter har en 26 procentig mindre risk att få stroke och demens. Gillar du inte fisk kan du alltid pröva linfröolja eller hampolja.

7. Häng med vänner

Glöm inte dina gamla polare. Studier visar att ensamhet kan höja ditt blodtryck samtidigt som immunförsvaret kan minska. Dessutom är risken större att drabbas av Alzheimers eller en depression. "Socialisering verkar allmänt hälsoförbättrande och kan också höja livslängden", säger Thomas Perls, professor i medicin på Bostons universitet.

8. Glöm inte D-vitaminerna

Vitamin D är ett av vårat bästa försvar mot åldersrelaterade sjukdomar. Den skyddar också mot hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck och vissa typer av cancer. Nötter, mandlar, avokado, fisk och ägg.

9. Meditera med Tai chi

Precis som D-vitaminet kan Tai chi minska blodtrycket. Men de långsamma rörelsemönsterna fungerar också mot kronisk smärta i kroppen samtidigt som det är avstressande. Har du sömnproblem? Pröva Tai chi.

10. Minska frossandet av det röda köttet

Max en gång i veckan, säger experterna. Delvis för att det röda köttet förfettar blodådrorna, men också för att det ökar risken för vissa cancersjukdomar.

Skrivet av: