Fraktfartyget körde in i bropelaren, vilket fick hela sektioner av Francis Scott Key-bron att kollapsa.
Fraktfartyget körde in i bropelaren, vilket fick hela sektioner av Francis Scott Key-bron att kollapsa. - Foto: Steve Helber/AP/TT

Expert misstänker mänskliga faktorn vid brokrasch

Inte bara tekniska problem kan ha orsakat brokraschen i amerikanska Baltimore. Besättningens agerande borde ha spelat en stor roll. Det som sticker ut är oförmågan att agera i tid, säger sjösäkerhetsprofessorn Dimitrios Dalaklis.


Det 300 meter långa fartyget drabbades av ett totalt strömavbrott och motorstopp som följd. Därefter gled fartyget hjälplöst in i bropelaren, vilket fick bron att falla ned i floden.

— Det första du gör vid ett strömavbrott är att minska farten, eller till och med få fartyget att stanna, säger Dimitrios Dalaklis, professor i säkerhet vid World Maritime University i Malmö.

Den rök som syns från fartyget före kraschen kan vara ett tecken på att besättningen slagit i full back, eller att man startat en kall dieselmotor. Normalt ska alla dieselgeneratorer vara i gång i närheten av hamnen, just för att undvika blackouts.

— För mig är det mest oroväckande: Hur kunde det sluta med ett totalt strömavbrott.

"Inte ett bra val"

I videoklipp från det som föregick olyckan syns fartyget kort återfå strömmen, innan lamporna slocknar igen.

— Uppenbarligen så var ansträngningarna från besättningen att återställa kraften inte ett bra val. De löste inte det som orsakade strömavbrottet, utan slog bara på strömbrytaren igen, säger Dimitrios Dalaklis.

Att strömmen kort återkom kan ha invaggat besättning i en falsk trygghet om att problemet var löst, och att viktiga sekunder tappades.

Clay Diamond, chef för amerikanska fackförbundet APA som samlar lotsar, säger till The Washington Post att fartyget färdades i en hastighet av åtta knop, motsvarande 15 kilometer i timmen. En dieseldriven generator startade, men besättningen återfick aldrig motorkraften.

Dimitrios Dalaklis säger att besättningens larmade antagligen räddade liv, då brotrafiken hann stoppas.

När det gäller vad som gick snett får utredarna titta på det exakta förloppet. Vem gjorde vad – och när?

— Det är oklart utifrån videon om ankare släppts. Det är det sista åtgärden i ett desperat försök att minska fartygets rörelse, säger Dalaklis.

"Dåligt reagerande"

Lotsen ska ha beordrat en hård gir och att ankaret skulle släppas, enligt Diamond. Men om ordern utfördes är oklart.

— Det kan utföras utan ström. Du använder en hammare och släpper en koppling, säger Dalaklis.

Han poängterar att allt är spekulationer, och vill inte peka finger innan utredningarna är färdiga.

— Men för mig är det en tydlig indikator på dåligt reagerande. Det faktum att skeppet ser ut att fortsätta i normal hastighet är en indikator på att någon inte följer standardåtgärder, säger han.

TT
/
USA
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!