Tre år med talibanerna: Tvång och hemliga skolor
Miljoner och åter miljoner undervisningstimmar har gått förlorade för flickor i Afghanistan sedan talibanerna tog tillbaka makten i Afghanistan för tre år sedan. Att inte gå i skolan ökar risken för både barnarbete och tvångsäktenskap.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Talibanrörelsens ideologi kombinerar en extrem och fundamentalistisk tolkning av islam med den urgamla kulturella koden pashtunwali, döpt efter den etniska gruppen pashtuner som utgör talibanernas ryggrad.
Formellt föddes rörelsen 1994, men grunden lades tidigare i de pakistanska flyktingläger dit många afghaner flydde undan den sovjetiska invasionen 1979.
1996 erövrade rörelsen huvudstaden Kabul. Den kontrollerade stora delar av landet fram till den USA-ledda invasionen 2001, för att sedan återta makten i en blixtoffensiv den 15 augusti 2021 sedan USA:s styrkor dragit sig tillbaka.
Talibanernas maktutövande beskrivs som konservativt, brutalt och godtyckligt. Precis som under sin första tid vid makten styr talibanerna nu med sin tolkning av islamiska sharialagar, vilket i praktiken innebär extremt kvinnoförtryck. Kvinnor har tvingats bort från universitet och från de allra flesta jobb, musik har förbjudits och offentliga avrättningar och piskstraff har återinförts.
Kulturarvet har dock hittills besparats, till skillnad från under det förra talibanstyret. Då förstördes mängder av ovärderliga museiföremål samt, till omvärldens förtvivlan, de berömda stenbuddhorna från 500-talet i Bamiyandalen.
I mars startade ett nytt skolår i Afghanistan, där flickor inte är välkomna till skolan efter sjätte klass. Allt enligt talibanrörelsens extrema tolkning av islam.
13-åriga Setayesh Sahibzada i Kabul gick ur sexan i vintras.
— Jag kan inte stå på egna ben. Jag ville bli lärare men nu kan jag inte studera, jag kan inte gå i skolan, sade hon då till nyhetsbyrån AP, väl medveten om att hon antagligen inte kommer att få mer undervisning.
Flickor som inte går i skolan löper enligt hjälporganisationer ökad risk för barnarbete och barnäktenskap.
Säljer döttrarna
För att lindra den rådande svåra ekonomiska situationen säljer fattiga föräldrar sina döttrar till äktenskap i tidig ålder. Som kvinnor har de sedan inte rätt att lämna hemmet utan manligt sällskap och har i de flesta fall inte rätt att arbeta eller bidra till samhället på andra sätt.
Babuna var tidigare lärare i distriktet Panjwai.
— När talibanerna kom sparkade de mig och stängde vår skola, säger hon i FN-projektet "After August", som dokumenterar afghanska kvinnors vittnesmål.
Nu undervisar hon 25 elever hemma, trots förbudet.
— Sedan talibanerna kom har vår ekonomiska situation försämrats. Jag undervisar flickor vid olika tidpunkter, så att de inte inser att det är en hemskola. Vi har pratat med bykvinnorna och de samarbetar alla med oss. De sade att när jag tyckte att det var lämpligt skulle de skicka sina döttrar.
"Äktenskap inte ett val"
En förändring ser inte ut att vara nära förestående för de över en miljon flickor som påverkas direkt av utbildningsförbudet. Men restriktionerna får även stora följder för andra delar av samhället.
"Konsekvenserna av förbudet påverkar fler än flickorna själva. Det förvärrar den pågående humanitära krisen och har allvarliga konsekvenser för Afghanistans ekonomi och utveckling, sade Unicef-chefen Catherine Russell i ett uttalande i juni.
Mahnaz, som tidigare studerade juridik och statsvetenskap på universitetet fick sina drömmar krossade efter att talibanerna kom tillbaka till makten. Hon berättar för UN Women att hon skrek rakt ut när hon blev förlovad och tvingades till äktenskap.
— Många av mina vänner har råkat ut för liknande öden, gett upp sitt hopp och gift sig mot sin vilja. För alla flickor som inte har kunnat slutföra sin utbildning är äktenskap inte ett val utan en påtvingad verklighet, säger hon.