Annons

Kritik riktas mot Facebook – tidigare anställd talar ut

Publicerad: 18 apr. 2025, kl. 20:39
Uppdaterad: 18 apr. 2025, kl. 21:00
Facebookapp och Sarah Wynn-Williams
Sarah Wynn Williams jobbade tidigare på Facebook. Foto: Magnus Lejhall/TT & Mark Schiefelbein

En tidigare anställd på Facebook har vittnat om att företaget har använt sig av annonser som baseras på unga användares känslomässiga tillstånd.

En tidigare anställd på Facebook har vittnat för amerikanska senatorer och påstått att företaget har använt sig av riktade annonser mot tonåringar. Annonserna baserades på deras känslomässiga tillstånd, det rapporterar Dagens PS

Sarah Wynn-Wilson, som den tidigare anställda heter, avslöjade informationen i hennes bok, där hon också beskriver att cheferna Facebook, däribland vd Mark Zuckerberg, har varit nonchalanta kring dessa annonser. 

Under utfrågningen kom det kram att Facebook har använt sig av riktade annonser mot ungdomar i åldrarna 13 till 17 år när de kände sig deprimerade och nedstämda. Något som företaget kunde identifiera och sedan dela med sig av till sina annonsörer som sedan kunde presentera sina produkter när tonåringarna var som mest mottagliga och mer trolig att göra ett köp. 

Så kan den riktade reklamen fungera

Annons

Exempel på riktad annonsering som Wynn-Williams gav var ifall en tonårsflicka raderade en bild på sig själv. Då kunde annonsörerna tolka det som att hon kände sig osäker på sitt utseende och därför se det som ett bra tillfälle att sälja skönhetsprodukter, 

Dessutom beskrev hon hur det riktades annonser för viktminskningsprodukter mot unga flickor som hade problem med sin självkänsla. 

Information hittades i intern chatt

Det visades även en intern chatt under utfrågningen. Där kunde man se hur en policychef på Facebook frågade hur det går med företagets forskning om unga mödrar och deras känslomässiga tillstånd. Något som tyder på att liknande metoder kan ha använts för alla Facebooks användare. 

Annons

Wynn-Williams tyckte också att det var talande att de cheferna inte tillåter sina egna barn använda de produkter som de själva utvecklat. Något som hon tycker är ett bevis för att de är medvetna om vilka skador de kan få med sig. 

Meta har bemött anklagelserna

Meta, som äger Facebook, har avvisat alla anklagelser och hävdar att de enbart är falska påståenden. Företaget har också påvisat åtgärder som tagits just för att skydda unga användare, bland annat genom att skapa tonårskonton med inbyggda skydd och föräldrakontroll. 

I ett uttalande från 2017 har Meta bestridit påståenden om riktad annonsering baserad på känslomässiga tillstånd. Där menar de att marknadsanalysen aldrig använts för det ändamålet, utan baserades på anonym data. Men dessa anklagelser har trots allt väckt frågor om företagets ansvar för dess unga användares välbefinnande. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons