Ett fartyg som färdas på internationellt vatten lyder enbart sin egen stats jurisdiktion – det vill säga den stat vars flagga det registrerats med.
Därför hade Israel ingen rätt att stoppa aktivistorganisationen Freedom Flotilla på fartyget Madleen, där bland annat svenska Greta Thunberg tillsammans med elva andra aktivister färdades med förnödenheter på väg till Gaza.
— Vad Israel har gjort, och det är inte första gången utan det har hänt flera gånger tidigare, strider mot både sedvanerättsliga regler som alla stater accepterat och följer, och även havsrättskonventionens regler som är väldigt tydliga i detta avseende, säger Mahmoudi, professor i internationell rätt vid Stockholms universitet.
Olagligt enligt Haag
Israel är däremot inte part i havsrättskonventionen. Därför finns det ingen möjlighet att ta fallet till Internationella havsrättsdomstolen i tyska Hamburg.
Det land som fartyget är flaggat i, vilket enligt flera andra medier är Storbritannien, har däremot anledning att reagera över kränkningen av landets integritet, poängterar Mahmoudi.
Enligt sedvanerättsliga regler har andra stater bara rätt att agera mot fartyg på internationellt vatten om fartyget till exempel misstänks engagera sig i sjöröveri eller narkotikahandel.
”Krigsförbrytelse efter krigsförbrytelse”
Det Israel gör är olagligt ur flera synvinklar, säger Mahmoudi.
Förra året beslutade Internationella domstolen i Haag att Israels fortsatta ockupation av palestinska områden strider mot folkrätten, vilket gör att man inte heller har rätt att blockera förnödenheter från att nå Gaza.
–Men Israel är ganska vana vid att allt de gör är olagligt nu för tiden. Det är bara krigsförbrytelse efter krigsförbrytelse. Det verkar som att de inte bryr sig om att det finns regler.
