Enligt en person med insyn berodde bristerna på att hundratals anställda fick gå från kundtjänsten hos katastrofmyndigheten Fema samtidigt som översvämningskatastrofen var pågående. Förra veckans översvämningar har krävt minst 120 människors liv och fortsatt saknas ett stort antal människor.
De anställda tvingades lämna arbetsplatsen den 5 juli när deras kontrakt inte förlängdes, enligt dokument och den anonyma källan. USA:s minister för inrikes säkerhet, Kristi Noem, har dessförinnan infört ett krav på att hon personligen ska godkänna nya kostnader som överstiger 100 000 dollar. Hon förnyade inte kontrakten förrän på torsdagen – fem dagar efter de hade löpt ut.
Katastrofdrabbade människor ska kunna kontakta Fema för att få ekonomiskt stöd. Under dagen den 5 juli, innan de anställda fick lämna myndigheten, kom det in 3 027 samtal och 3 018 besvarades. Dagen därpå kom 2 363 samtal men endast 846 besvarades och under efterföljande dag inkom 16 419 samtal men 2 613 besvarades.
En anonym talesperson för departementet uppger att samtalen ökar vid naturkatastrofer med längre väntetid och menar att de ”svarade på varje samtal snabbt och effektivt, och försäkrade att ingen lämnades utan hjälp.”
Presidenten Donald Trump har under veckan skakat av sig frågor om vilken betydelse nedskärningarna av federala myndigheter har haft kopplat till följderna av naturkatastrofen.