Nyheter24
Annons

Svenska planen bekämpar Europas jättebränder

Publicerad: 22 aug. 2025, kl. 16:16
Brandflygplanen görs redo för start vid brandbasen i portugisiska Castelo Branco. De två bakre är de svenska. Foto: Gustav Sjöholm/TT

Bränderna fortsätter att rasa i sydvästra Europa. I Portugal deltar en svensk grupp med två brandflygplan i släckningsarbetet. Det här är gigantiskt. Det här har vi aldrig upplevt i Sverige, säger teamleader Magnus Eriksson.

Röken ligger som en dimslöja över brandflygplatsen i Castelo Branco i mellersta Portugal, när fyra skopande brandflygplan lyfter på fredagsmorgonen. Två av dem är svenska och en del av EU:s beredskapsinsats.

En jättelik brand, som startade den 13 augusti, rasar en bit norr om flygplatsen – 28,5 mil i omkrets och på 71 300 hektar. Men mycket av arbetet handlar om att snabbt släcka de nya småbränder som hela tiden uppstår. Under torsdagen var det 80 stycken som upptäcktes, där alla utom en var släckt inom 90 minuter.

— Men det var en som smet, säger Magnus Eriksson från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, som är ansvarig för den svenska gruppen på sju personer.

Jättelik insats

Därmed har brandbekämparna två aktiva bränder att hantera. De får inte särskilt mycket hjälp av vädret, med klarblå himmel och 34 grader, även om vinden verkar ha mojnat.

Annons

— Det är ett högtryck som ligger här fortfarande. Men på söndag kan det faktiskt bli lite regn, säger Eriksson.

1 800 brandmän och 615 brandbilar deltog i släckningsarbetet på torsdagen. 52 luftburna uppdrag genomfördes.

— Det är extrema format. Det är oerhört stor omfattning.

Stor effekt

Jostein Eriksen är en av de svenska piloterna. Han flög ett av brandflygplanen från Bulgarien, där de tidigare hjälpte till. När två larm ljuder på flygplatsen ska han vara i luften tio minuter senare, att jämföras med inställelsetiden på 180 minuter på hans vanliga arbetsplats på Skavsta flygplats.

Annons

— Det är lärorikt för oss som flyger i Sverige, säger han.

Ett plan av modellan Fireboss fyller på sin tank med vatten i en närliggande damm.
Ett plan av modellan Fireboss fyller på sin tank med vatten i en närliggande damm.

De fyra planen lägger sig över den närliggande dammen där de i ett skummoln fyller vattentankarna, innan de siktar in sig mot bergskedjan i nordväst som är fokus under fredagen. Effekten syns direkt när tre ton vatten gånger fyra släpps över lågorna.

Jostein Eriksen är en av de svenska piloterna som deltar i insatsen. Innan han kom till Portugal deltog han i släckningsarbetet i Bulgarien.
Jostein Eriksen är en av de svenska piloterna som deltar i insatsen. Innan han kom till Portugal deltog han i släckningsarbetet i Bulgarien.

— Då är det i princip färdigt, säger Eriksen.

Annons

— Men vi släcker inte i första hand, utan lägger vatten för att dämpa. Då blir det lättare för brandmännen på marken att släcka, fortsätter han.

”Inte som SAS”

Det är inte ett riskfritt arbete. Det gäller att ha rätt hastighet och motorkraft, att anpassa sig till höjden och undvika att flyga in i skymmande rök.

— Det är inte som att flyga för SAS eller Norwegian, där man flyger A till B och kan slappna av. Här är det manuell flygning hela tiden, du måste tycka att det är kul att flyga, säger han.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons