Röken ligger som en dimslöja över brandflygplatsen i Castelo Branco i mellersta Portugal, när fyra skopande brandflygplan lyfter på fredagsmorgonen. Två av dem är svenska och en del av EU:s beredskapsinsats.
En jättelik brand, som startade den 13 augusti, rasar en bit norr om flygplatsen – 28,5 mil i omkrets och på 71 300 hektar. Men mycket av arbetet handlar om att snabbt släcka de nya småbränder som hela tiden uppstår. Under torsdagen var det 80 stycken som upptäcktes, där alla utom en var släckt inom 90 minuter.
— Men det var en som smet, säger Magnus Eriksson från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, som är ansvarig för den svenska gruppen på sju personer.
Jättelik insats
Därmed har brandbekämparna två aktiva bränder att hantera. De får inte särskilt mycket hjälp av vädret, med klarblå himmel och 34 grader, även om vinden verkar ha mojnat.
— Det är ett högtryck som ligger här fortfarande. Men på söndag kan det faktiskt bli lite regn, säger Eriksson.
1 800 brandmän och 615 brandbilar deltog i släckningsarbetet på torsdagen. 52 luftburna uppdrag genomfördes.
— Det är extrema format. Det är oerhört stor omfattning.
Stor effekt
Jostein Eriksen är en av de svenska piloterna. Han flög ett av brandflygplanen från Bulgarien, där de tidigare hjälpte till. När två larm ljuder på flygplatsen ska han vara i luften tio minuter senare, att jämföras med inställelsetiden på 180 minuter på hans vanliga arbetsplats på Skavsta flygplats.
— Det är lärorikt för oss som flyger i Sverige, säger han.

De fyra planen lägger sig över den närliggande dammen där de i ett skummoln fyller vattentankarna, innan de siktar in sig mot bergskedjan i nordväst som är fokus under fredagen. Effekten syns direkt när tre ton vatten gånger fyra släpps över lågorna.

— Då är det i princip färdigt, säger Eriksen.
— Men vi släcker inte i första hand, utan lägger vatten för att dämpa. Då blir det lättare för brandmännen på marken att släcka, fortsätter han.
”Inte som SAS”
Det är inte ett riskfritt arbete. Det gäller att ha rätt hastighet och motorkraft, att anpassa sig till höjden och undvika att flyga in i skymmande rök.
— Det är inte som att flyga för SAS eller Norwegian, där man flyger A till B och kan slappna av. Här är det manuell flygning hela tiden, du måste tycka att det är kul att flyga, säger han.