Nyheter24
Annons

Kims pansartåg – ett Air Force One på räls

Publicerad: 2 sep. 2025, kl. 11:26
Uppdaterad: 2 sep. 2025, kl. 15:22
Kim Jong-Un kliver av tåget i Peking. Bilden är från Kinas statliga nyhetsbyrå. Foto: Pang Xinglei/Nya Kina via AP/TT

När Nordkoreas diktator anlände till Peking hade han än en gång rest med det mytomspunna pansartåget. Detta vet vi om Kim-släktens favoritfärdmedel.

Kim anlände på tisdagseftermiddagen lokal tid till Pekings järnvägsstation och möttes av två höga kinesiska partifunktionärer, bland annat Kinas utrikesminister Wang Yi, enligt den statliga nordkoreanska nyhetsbyrån KCNA.

Ankomsten var omgärdad av hemlighetsmakeri, men tågspanare i Kina hade under dagen sett hur ett tåg med nordkoreanska flaggor närmat sig huvudstaden.

Därmed följer Kim en släkttradition att färdas med tåg.

Det började redan under Kim Il-Sung, den nuvarande ledaren Kim Jong-Uns farfar. Han använde tåg som rullande högkvarter under Koreakriget och när han sedan tog över landet uppges han ha konstruerat flera hårt befästa palats som bara kan nås via speciella järnvägar.

Sonen Kim Jong-Il var dessutom flygrädd och tog faiblessen för bepansrade tåg till nya höjder. 2001 tog han järnvägen till Moskva, en tur- och retursträcka på 2 000 mil som med det tunga specialtåget tog 24 dygn. Tåget ska dock ha varit välfyllt med färsk hummer och lådor med franska viner, enligt en rysk tjänsteman som var ombord.

Annons
Kim Jong-Un, i mitten, på tåget på väg till Peking, enligt de regimtrogna nordkoreanska medier som distribuerat bilden på tisdagen.
Kim Jong-Un, i mitten, på tåget på väg till Peking, enligt de regimtrogna nordkoreanska medier som distribuerat bilden på tisdagen.

Svårare att anfalla

När Kim Jong-Il dog 2011 skedde det enligt diktaturens historieskrivning givetvis mitt i steget, ombord på pansartåget.

Det kallas Taeyangho – ”sol” på koreanska – och har också liknats vid en rälsburen variant av USA:s presidentplan Air Force One. Enligt sydkoreanska experter är det byggt för att klara de flesta typer av militära anfall.

— Till skillnad från ett flygplan, som kan skjutas ned, är ett tåg i rörelse mycket svårare att anfalla, bedömer Park Min-Ju, professor vid det sydkoreanska universitetet KNUE, enligt nyhetsbyrån AFP.

Annons
Kim Jong-Un vinkar från tåget på Dong Dangs station i Vietnam i samband med Trump-mötet 2019.
Kim Jong-Un vinkar från tåget på Dong Dangs station i Vietnam i samband med Trump-mötet 2019.

Kollegan Koh Yu-Hwan vid universitetet Dongguk ser det också som ett propagandaverktyg för Kim Jong-Un, som ärvde makten efter Kim Jong-Il.

— Att resa med tåg tar tid, men det väcker global uppmärksamhet. Inför stora händelser följer världen honom och den långa resan gör att rampljuset stannar där.

Inte flygrädd

Kim den yngre har använt sig av detta ett antal gånger. I februari 2019 satt han 60 timmar på tåget till Vietnam och toppmötet med USA:s president Donald Trump.

Och både senare under 2019 samt 2023 tog järnvägen diktatorn till ryska Fjärran östern och möten med Vladimir Putin.

Till skillnad från fadern är Kim Jong-Un inte flygrädd och har vid flera tillfällen rest utomlands med Nordkoreas presidentplan Chammae-1. Men det var länge sedan nu – planet tros vara gammalt och dåligt servat.

Så mycket tyder på att pansartågen förblir Kim-regimens favorit.

Den dåvarande ledaren Kim Il-Sung, till höger, och sonen Kim Jong-Il ombord på specialtåget i samband med en resa till Kina  i november 1989.
Den dåvarande ledaren Kim Il-Sung, till höger, och sonen Kim Jong-Il ombord på specialtåget i samband med en resa till Kina i november 1989.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons