Nyheter24
Annons

”Vi har satt oss på nån jävla pausknapp”

Publicerad: 12 sep. 2025, kl. 09:52
Röken stiger från ett kolkraftverk i Frankrike 2022. Arkivbild. Foto: Jean-Francois Badias/AP/TT

EU:s medlemsländer är oeniga in i det sista om hur klimatmålet för 2040 ska se ut. Samtidigt ökar trycket på att riva upp förbudet mot nya bensinbilar från 2035.

På ett miljöministermöte i Bryssel nästa vecka hoppas EU-länderna enas om kommissionens förslag om en 90-procentig utsläppsminskning till år 2040, jämfört med 1990 års nivå.

Men oenigheten är fortsatt stor om både själva siffran och hur den ska kunna nås.

–Inte tillräckligt, säger en EU-diplomat till nyhetssajten Euractiv om de kompromisser som hittills föreslagits av ordförandelandet Danmark för att övertyga de länder som anser att klimatförslagen är för ambitiösa.

En uppgörelse om klimatmålen ses som viktig signal inför nästa stora klimatmöte, COP30, som hålls i Brasilien i november.

Parallellt pressar tunga delar av den europeiska bilindustrin på för att förmå EU-kommissionen att lätta på det redan fastslagna förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från år 2035. Nya påstötar väntas under ett stormöte med kommissionsordförande Ursula von der Leyen under fredagen.

Utvecklingen väcker oro bland mer miljöambitiösa ledamöter i EU-parlamentet.

–Nu har vi satt oss på någon jävla pausknapp, säger Pär Holmgren (MP) på en svensk pressträff.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons