Lördag 25 Sep
Stockholm

Opiumparfymreklam förbjuds

1 av 4
2 av 4
3 av 4
4 av 4

I reklamfilmen för Yves Saint Laurents parfym - Belle d'Opium - ses en kvinna som tycks vara narkotikapåverkad. Nu förbjuds den i Storbritannien. SE VIDEO!

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

LONDON. I reklamfilmen ses en blond kvinna dansa upphetsat - och i en kort sekvens tycks hon onekligen vara en smula påverkad.

Särskilt - menar den brittiska myndigheten för reklam - eftersom hon stryker med fingret under nästan och hennes "kropp flyter upp när hon ligger på golvet".

Nu har Advertising Standards Authority (ASA) efter att ha mottagit klagomål från 13 tittare slagit fast att reklamfilmen är oansvarig och anstötlig eftersom kvinnans beteende simulerar narkotikaanvändning, uppger Guardian.

Tillverkaren YSL Beaute säger att parfymen Opium funnits i Storbritannien sedan 1977 och att spinoffprodukten Belle d'Opium vill ge uttryck för en kvinna som är "beroendeframkallande och vill förföra tittaren till att bli detta beroende".

Företaget menar vidare att de gör ansvarsfulla annonser och att de inte avsett att använda några drogreferenser i reklamfilmen och att deras konsumentundersökningar visat att tittare inte heller tolkat den så.

Men ASA hävdar att bilden av fingret som löper längs med kvinnans arm "kan ses som en simulering av att injicera opiater i kroppen". Myndigheten tycker dessutom att scenen där kvinnan ligger på golvet kan uppfattas som "en simulering av drogens effekter på kroppen".

Med hänvisning till detta har ASA förbjudit reklamfilmen och konstaterar att den är "oansvarig och oacceptabel för visning i teve".

Vad tycker du? Drogromantik eller överspänd myndighetscensur?

SE DEN FÖRBJUDNA FILMEN HÄR:

Kommentera
Kopiera länk
Dela