En federal domare i USA har beslutat att stoppa hundratals sajter som tjänar pengar på att göra kopior av designermärket Chanels produkter. Delvis kommer Chanel att ha rätten till att beslagta alla sidor och efter det överföra dem till USA-baserade registraton GoDaddy som sedan länkar vidare till en sajt med meddelandet om att sajterna säljer designkopior.
Domaren har också beordrat alla sökmotorer och sociala medier att ta bort sajterna från sina register och från sina sökresultat. De beordrade sökmotorerna och sociala medierna är framförallt Facebook, Twitter, Google+, Bing, Yahoo, och Google, skriver Ars technica.
– I dag är sökmotorer mer centrala än något annat på Internet. De avgör vad vi hittar när vi söker, och många gånger också vad vi egentligen letar efter. Om den här taktiken blir vanligare finns risken att vi kommer se ett race där olika typer av intressenter som på eget bevåg, eller till sin egen fördel, försöker bestämma vilken typ av information som egentligen ska vara sökbar. Det är inte så jag vill ha mitt Internet, jag vill gärna själv bestämma vad jag vill läsa och inte, säger nätforskaren Marcin de Kaminski som också är doktorand i rättssociologi vid Lunds universitet, till Nyheter24.
Inga svårigheter för sökmotorerna att ta bort sajterna
Kaminski menar att det rent tekniskt inte är några konstigheter för vare sig Google eller Facebook att ta bort sajterna från sina sökresultat och register.
– Snarare finns funktionaliteten med stor sannolikhet redan inbyggd i systemen, även om det nog i dag snarare är tänkt för att göra sidor med exempelvis virus eller annan skadlig programkod svårare att råka snubbla in på av misstag.
Kan man applicera det här på andra saker?
– Här används den här metoden mot piratväskor, men i princip skulle man kunna använda den mot vilken typ av sidor som helst. Affärsmässiga konkurrenter, fildelningssidor, kontroversiella bloggare, listan kan säkert göra mångdubbelt längre, säger Kaminski.
Att de berörda sajterna kan ligga var som helst i världen har inte den amerikanske domaren tagit någon hänsyn till. Så länge sökmotorerna opererar som amerikanska företag så lyder de enligt nätforskaren under amerikansk lag.
Tekniskt enkelt att genomföra - inte samma sak som rättsligt oproblematiskt
Problemet med domen är, enligt Kaminski, att ett enskilt fall lätt kan regleras med hjälp av en lag.
– Ett antal klagomål och så kan domare tydligen avgöra vad som ska finnas att hitta på Internet och vad som ska förbli osynligt. Att det är tekniskt enkelt att genomföra innebär inte att det är rättsligt oproblematiskt eller ens i närheten av bra, säger han och fortsätter:
– Dock går det i linje med väldigt många andra lagförslag och rättsliga processer, det tycks i dag bli allt vanligare att vilja kontrollera nätet. Det är något som jag tyvärr tror kan komma att straffa sig i längden, eftersom min mening är att vi i så fall riskerar att få ett trasigt Internet som inte alls är lika öppet och levande som det länge varit.