Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Budkillen tvingades vända – rasistisk kund ville ha vit chaufför

Den rasistiska kunden krävde att en person som var vit gjorde leveransen.
1 av 5

Den rasistiska kunden krävde att en person som var vit gjorde leveransen.

Faksimil / Mother Jones

Marcus Bradley fick vända, enbart på grund av sin hudfärg.
2 av 5

Marcus Bradley fick vända, enbart på grund av sin hudfärg.

Faksimil / Mother Jones

Bradley jobbar för Lowe's.
3 av 5

Bradley jobbar för Lowe's.

Faksimil / Mother Jones

De bytte chaufför.
4 av 5

De bytte chaufför.

Faksimil / Mother Jones

Kollegan vägrade slutföra leveransen eftersom Bradley inte fick göra det.
5 av 5

Kollegan vägrade slutföra leveransen eftersom Bradley inte fick göra det.

Faksimil / Mother Jones

Nyheter | 12/08/2015 21:21

De vägrade ta emot en leverans på grund av hans hudfärg.

Budkillen Marcus Bradley vid företaget Lowe's i Danville, Virginia, var på väg till en kund för att lämna ett paket när han plötsligt fick order att vända. Mother Jones skriver att kunden ska ha krävt en vit leverantör, vilket chefen godkände.

– Jag frågade varför jag inte kunde göra det och då sa han att det är 'för att du är svart och de vill inte ha dig i huset', säger Bradley till WSET-TV.

Bradley hade suttit i bilen tillsammans med kollegan Alex Brooks och de fick åka tillbaka till lagret. Där klev Bradley ur och en vit leverantör tog hans plats.


Bildkälla: Faksimil / Mother Jones

Men då satte kollegan Brooks ner foten och vägrade slutföra leveransen.

– Det var en sådan grej som de tycker vi ska komma över, som om de tänker 'det är tuffa killar, det är killar som jobbar som leverantörer'. Då var jag tvungen att säga emot, säger Brooks.


Bildkälla: Faksimil / Mother Jones

Chefen som gick med på kundens rasistiska villkor ska ha blivit avstängd och Bradley fortsätter jobba.

– Jag måste ju arbeta. Jag kommer att fortsätta som jag alltid har gjort. Men jag tycker Lowe's borde tänka på hur de ska hantera det nästa gång, säger han till WSET-TV.