Planeter utanför vår galax upptäckta
Forskare har kommit med ett häpnadsväckande fynd, de har upptäckt planeter utanför vår egna galax. - Foto: NASA/Pixabay

Stora fyndet: utomgalaktiska planeter upptäckta för första gången

För första gången har forskare kunnat bevisat konkret tecken på planeter utanför vår galax. Ett stort och häftigt steg i jakten efter liv på andra planeter.

Universum sägs vara oändligt och så också all information och kunskap om det. Här kommer glädjande besked för alla hobbyastronomer och vetgiriga människor ute i landet som suktar efter rymdfakta.

Nu kan äntligen forskare första gången bekräfta upptäckten av planeter utanför våran egna galax, enligt The Independent.

Forskarna använde sig av data från NASA:s Chandra-teleskop och en teknik som kallas för microlensing, en teknik där man analyserar himlakroppar från distans och hur de påverkar ljuset när de ses från jorden.

Chandra-teleskopet Bild: NASA

– Vi är väldigt uppspelta över den här nyheten, det är första gången som någon har upptäckt planeter utanför vår egna galax, säger professor Xinyu Dai, astrofysiker på Univeristy of Oklahoma.

De upptäckta planeterna, från galaxen som är 3,8 miljarder ljusår bort från vår egna, varierar från Jupiters storlek till storleken av månen.

Fynden har blivit publicerde av professor Dai och hans kollega Dr Eduardo Guerras i The Astrophysical Journal.

– Det här är ett exempel på hur effektiv tekniken av att analysera utomgalaktisk microlensing kan vara, säger Dr Guerras till the Independent.

Häftig vetenskap

– Det finns inte den minsta chans att direkt kunna observera dessa planeter, inte ens med det bästa teleskopet man skulle kunna tänka sig i ett science fiction scenario, säger Dr Guerras.

Han fortsätter:

– Däremot så kan vi nu studera planeterna, avslöja deras närvaro och få oss en idé om deras storlek. Det här är väldigt häftig vetenskap.

Vår egna galax, vintergata. Bild: NASA

Så det dröjer tyvärr innan vi får se bilder på en planet i en annan galax, men i och med detta fynd så är vi ett steg närmare.

Och som det gamla ordspråket lyder.

Ett steg i taget, ett steg i taget.

Tycker du att den här artikeln var intressant? Läs om att Trump vill skicka människor till mars – så skulle det vara att bo där.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Tycker du rymden är spännande?