Forskare kan ha hittat tre nya planeter i vår galax

Forskare har hittat tre nya planeter i vårt solsystem.

Solsystemet

TT

Nyheter | 14/06/2018 09:59

Forskare har hittat tre störningar i gassystemet runt den nyfödda stjärnan HD 163296 . Detta tyder troligtvis på att det finns tre nya små planeter i vårt galax Vintergatan!

Vårt solsystem innehåller, som tidigare känt, en sol och sedan åtta planeter. Merkurius, Venus, jorden, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus. Men det kan finnas ännu fler än så.

Galaxer är fyllda av miljontals och åter miljontals planeter, så kallade exoplaneter. Många har vi upptäckt, och visste är det spännande? Men inte lika spännande som att hitta nya planeter i vårt egen galax, så kallade proplaneter, Vintergatan.

– Även om tusentals exoplaneter har upptäckts de senaste tiotal åren så är upptäckten av proplaneter framkanten av forskning, säger Christophe Pinte från Monash University i Australien och Institut de Planétologie et d'Astrophysique de Grenoble, till Independent.

Nya planeter solsystem
Forskare har hittat tecken på nya planeter i vår galax. Bildkälla: TT

Forskare hittade de tre nya planeterna genom att titta på störningar i gasen omkring den nyfödda stjärnan HD 163296. Om det inte funnits några planeter runt solen hade forskare sett ett tydligt mönster i vilket gasen rörde sig. Men icke. De såg att gasen inte rörde sig som den borde, skriver Independent

– Det skulle krävas ett relativt massivt objekt, som en planet, för att skapa lokala störningar i denna annars ordnade rörelse, säger Christophe Pinte.

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, eller ALMA som det också kallas, är den radioteleskopgrupp i Atacamaöknen i Chile som bland annat användes för att upptäcka störningar i vår galax.

– Vi tittade på den lokaliserade, småskaliga gasrörelsen i stjärnans protoplanetiska skiva. Det här helt nya tillvägagångssättet kan avslöja några av de yngsta planeterna i vår galax, allt tack vare högupplösta bilderna från ALMA, säger Pinte.

Stjärna
Det är runt stjärnan HD 163296 som de tre planeterna ska ha bildats. Bildkälla: Unsplash

Även om det med stor säkerhet handlar om tre mindre planeter så finns det andra förklaringar till störningen i gasen runt stjärnan men det tre störningarna är det största beviset på att det kan finnas nya små planeter i vårt solsystem.

– Att mäta gasflödet inom en protoplanetisk skiva ger oss mycket större säkerhet om att planeter finns runt en ung stjärna".

Nyheter24 har tidigare skrivit om att ett nytt portabelt kärnkraftverk kan ta människan till mars och om hur stor risken är att jorden utplånas.

TV: Nasa: Så stor är risken att jorden utplånas

Tror du på liv på andra planeter?