Nasa höll på att missa en asteroid.
Nasa höll på att missa en asteroid. - Foto: Shutterstock, Google Maps

Gigantisk asteroid "smög" förbi jorden – Nasa missade den helt

Nasas bevakning av okända objekt i rymden kanske inte är så tillförlitlig som man trott. Det efter att en gigantiskt asteroid, tidigare i år, upptäcktes knappt ett dygn innan den passerade jorden.

Ett "armageddon"-liknande scenario kunde ha ägt rum i somras om det ville sig illa – och det med knappt någon förvarning.

Nasa brukar i regel har bra koll på objekt i rymden, men i somras upptäckte man en gigantisk asteroid bara 24 timmar innan den susade förbi vår planet. Det avslöjas i mejl som sajten Buzzfeed tagit del av.

Interna mail avslöjar...

I dessa dokument finns utdrag ur interna mejl som avslöjar hur nära en katastrof vi egentligen var.

"Eftersom detta kan täckas av media imorgon, så larmar jag dig att om cirka 30 minuter så kommer en 57-130 meter stor asteroid passera jorden på bara 0.19 månavstånd (~77249 kilometer)", skrev Lindley Johnson, som arbetar som officer vid Nasa:s asteroidförsvar, i ett mejl den 24 juli.

Största asteroiden som passerat så nära jorden på 100 år

Några veckor efter händelsen släppte Nasa ett pressmeddelande där de beskrev händelsen och de möjliga konsekvenserna.

"Om 2019 OK (asteroiden), tog sig in och slog ner över land, kunde tryckvågen ha skapat lokal förödelse i ett område cirka 80 kilometer stor", skriver de i pressmeddelandet.

Nu var det inte så att asteroiden var på väg mot Sverige direkt, men låt oss säga att den slog ned i Gamla stan i Stockholm. Hur fruktansvärd hade ett nedslag varit då?

Områdena tryckvågen hade påverkat. Bildkälla: Google maps

Jo – tryckvågen hade nått så långt som till Stockholms Universitet i norr och Tele2 Arena i söder.

Omodern teknik

Men varför missades då den här asteroiden av Nasa? Enligt forskaren Richard Binzel på MIT beror det på att tekniken inte direkt är purfärsk.

– Det är ingen överraskning att ett objekt liknande detta skulle överrumpla oss. Vår nuvarande kapabilitet att söka efter asteroider är inte på den nivån de borde vara, säger Binzel till Buzzfeed.

MER: NASA varnar: Kolossal asteroid kan kollidera med jorden