Anders Herrmann, psykolog och stressexpert på Mindlr, reder ut vilka stressymptom du ska vara extra uppmärksam på
Anders Herrmann, psykolog och stressexpert på Mindlr, reder ut vilka stressymptom du ska vara extra uppmärksam på - Foto: Janerik Henriksson/TT/Privat

Så vet du att du stressar för mycket – viktiga tecken att ta på allvar

Att stressa behöver inte vara farligt så länge man ger kroppen tid för återhämtning. Men vilka varningstecken talar för att man stressar för mycket, och vad extra viktigt att se upp för? Anders Herrmann, psykolog på Mindlr, besvarar Nyheter24:s frågor på ämnet.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Många kan nog känna igen sig i att vardagen kan vara stressig, full av både måsten och fritidsintressen man gärna vill hinna med. Att avgöra när man går från att stressa till att stressa för mycket kan därför vara svårt. 

Vilka tecken ska man se upp för, och när man ska man agera?

Är det farligt med stress?

Nyheter24 tog kontakt med Anders Herrmann, psykolog och expert inom stress på Mindler, för att titta närmare på just det.

Enligt honom är tillfällig stress ofarlig, och eventuella symtom är inget annat än en adaptiv reaktion i kroppen. Att stressa "kostar" helt enkelt mer av kroppens resurser än vid avslappnat läge.

– Symtom på stress är alltså ett sätt för kroppen att hjälpa oss att klara av en situation som vi upplever kräver extra mycket resurser. Därtill ger symtomen oss också information om att detta är en situation som jag tolkar som mer krävande eller hotfull, vilket i sig gör att vi fokuserar ännu mer på “hotet” och att samla våra krafter och fokus för att övervinna detta.

Vanliga symtom på stress - fysiska och mentala

Symtomen vid akuta stressreaktioner, som alltså uppkommer under själva stresstillfället, kan variera mellan individer.

– Men vanliga kroppsliga sådana kan vara förhöjd puls, ökad andningstakt, muntorrhet och svettningar. Vanliga mentala symtom kan vara tunnelseende, oro och irritabilitet, säger Herrmann till Nyheter24 och fortsätter:

– När vi har har lämnat en situation som var lite extra utmanande och stressande, upplever vi inte sällan symtom som utgör en reaktion på den akuta stressreaktionen. Det kan till exempel vara huvudvärk, trötthet men och inte sällan en viss grad av ledsenhet.

Inte heller dessa reaktioner är farliga, menar han.

Tecken att se upp för – så vet du om du stressar för mycket

I frågan om för mycket stress handlar det om att kroppen inte får den återhämtning den behöver. De akuta stressreaktionerna skiljer sig inte nödvändigtvis från de vanliga, men i brist på återhämtning mellan tillfällena kan de bli värre över tid.

– Vi kanske reagerar mycket snabbare och mer intensivt på en situation som vi förut inte reagerade så kraftigt på, till exempel att se att det kommit ett mejl från chefen. Vi kan också uppleva ett konstant stresspåslag i form av att vi upplever oss vara irriterade hela arbetsdagen eller att vi har tunnelseende hela tiden, säger Anders Herrmann.

Experten: Viktiga varningstecknet på långvarig stress

Om vi fortsätter att leva i en stressig tillvaro utan återhämtning kan man till slut uppleva symtom på långvarig stress. Vanliga tecken att se upp för är yrsel, hjärtklappning, svåra magsmärtor och sömnproblem.

– Just återkommande sömnproblem, till exempel det att man får svårt att somna på kvällen eller vaknar på natten och har svårt att somna om, är ett viktigt tecken på att man har utsatts för långvarig stress, säger Herrmann och fortsätter:

– Självklart har vi alla svårt att sova ibland och är i sig inget farligt. Men om vi har sömnbesvär under en längre tid i kombination med exempelvis yrsel, magproblem och svårigheter att slappna av i stunder där vi förut kunde göra det, då har man mycket att vinna på att stanna upp och reflektera över sin situation och sin stress.

Anders Herrmann menar att den som vill ha hjälp att utreda huruvida man stressar för mycket kan ta hjälp av en psykolog.