Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Hannah lät kläderna falla

- 11/01/2011, 16:50 -
Quetzala Blanco har åsikter kring VeckoRevyns kampanj.
1 av 4

Quetzala Blanco har åsikter kring VeckoRevyns kampanj.

Hannah Arnhög - en tuff tjej..
2 av 4

Hannah Arnhög - en tuff tjej..

Anneli Hildonen

.. som dock helst inte - likt Tilde Fröling - vill vika ut sig i Slitz.
3 av 4

.. som dock helst inte - likt Tilde Fröling - vill vika ut sig i Slitz.

Bingo Rimér / Scanpix

VeckoRevyn passar alla?
4 av 4

VeckoRevyn passar alla?

Bertil Ericson / Scanpix

"Han vill vara en modern feministgubbe, men det blir bara gubbe. Tyvärr. För varför ska tjejer behöva vara påklädda för att inte vara objekt? Det är ju absurt." VeckoRevyns Hannah Arnhög berättar om utviket.

Tidningen VeckoRevyn skapade nyligen stor uppståndelse när redaktionens tjejer kastade sina paltor och lät sig fotograferas nästan helt nakna.

Detta för att, enligt VeckoRevyn själva, visa hur kvinnor egentligen ser ut - oretuscherade och utan kläder.

Utviket” är en del av VeckoRevyns kampanj Size Hero, vars namn är ett direkt svar på det mer berömda begreppet Size Zero.

Medan Size Zero, som dominerat debatten bland vissa unga tjejer under lång tid, är ett ideal för den ibland sjukligt spinkiga tjejen står Size Hero för en mer hälsosam livsstil och målet är att förespråka sunda ideal samt att öka tjejers självkänsla.

VeckoRevyn har fått både ris och ros efter sin kupp och alla tycks ha en åsikt kring kampanjen.

Sex & Blandat pratade med en av de lättklädda tjejerna - Hannah Arnhög, sexrådgivare - och numera alltså även nakenmodell.

Exakt hur jobbigt var det att klä av sig framför kameran?

– Inte ett dugg! Jag är rätt bekväm av mig, springer gärna runt i bara trosan under förfesten och sånt. Inte för att göra nåt statement utan mest för att det är så jobbigt att klä på sig. Vi hade också en helt fantastisk fotograf som gjorde allt tusen gånger lättare.

Du berättar i din blogg om senast du gjorde en liknande grej och fick mängder av mail från tacksamma tjejer, har det kommit sådana även den här gången?

– Responsen från läsarna har varit helt otrolig. De skickar in sina livshistorier och berättar så klokt, engagerande och varmt om hur vi verkligen har lyckats påverka dem till att tycka om sig själva. Inte bara deras kroppar.

Skulle du visa dig lika lättklädd i exempelvis Slitz??

– Nja, det där är en lite knivig nöt tycker jag. Å ena sidan är syftet viktigt. Och är syftet att bara ge en felaktig bild av kvinnan samt fungera som runkmaterial är inte jag först att anmäla mig. Å andra sidan skulle det kanske fylla ett syfte ifall de hade med någon som inte faller inom mallen av deras sedvanliga modeller. Detta med förutsättningen att ingen retuschering skulle göras, så klart.

– Jag tror att det finns en vits att förmedla ett budskap i ett forum vars läsare aldrig skulle ta del av det budskapet annars. Just Slitz är dock en ganska sunkig tidning som hör hemma i det förgångna så jag skulle nog hellre se den läggas ner.

Hjälper det att göra som VeckoRevyn med utviket? Innerst inne vet väl de flesta att bara ett fåtal verkligen ser ut som catwalkmodellerna?

– Jag vet att det hjälper. Jag har som sagt fått uppleva det på nära håll förut och får göra samma sak nu. Folk får analysera detta hur mycket de vill, det välkomnar vi såklart.

– Vårt syfte med kampanjen är att problematisera och uppmärksamma den befintliga bilden av kvinnokroppen i medierna, och den bilden har aldrig problematiserats och uppmärksammats så här mycket. Vi har alltså lyckats. Att det hjälper på individnivå, det vet vi. Vi är experter på vår målgrupp, ingen kan slå oss på fingrarna där.

Daniel Nordström på Västerbottens Folkblad är en av dem som kritiserat er. Bland annat skriver han:

"Veckorevyn vill så väl, men det blir ändå så fel."

Och han avslutar med orden:

"Driv er kampanj – men gör det påklädda." Ligger det någonting alls i det han menar tycker du?

– Han har en god ambition med sitt inlägg. Han vill vara en modern feministgubbe, men det blir bara gubbe - tyvärr. Varför ska tjejer behöva vara påklädda för att inte vara objekt? Det är ju absurt. Och hur ska vi försöka få våra läsare att vara bekväma i sina egna kroppar om vi samtidigt skyler våra egna?

– Däremot kan jag köpa argument som att det bästa vore om vi bara lät kroppen vara, och inte höll på att tjafsa så mycket om den. Men det är en utopi än så länge.

Nyheter24:s Quetzala Blanco ifrågasätter även hon Size Hero och skriver i sin krönika:

"Pressen att vara lycklig, ha ett fantastiskt självförtroende och vakna egoboostad varje morgon har aldrig varit större. Det fulaste man kan göra i Sverige just är att inte älska sig själv för den man är."

Hur ställer du dig till hennes åsikt? Riskerar vi att unga tjejer börjar skämmas och ljuga om sina komplex i stället för att försöka bekämpa dem?

– Den pressen har nog alltid funnits. Självförakt har aldrig varit något att stoltsera med. Men det är superviktigt hur man formulerar sig när man berör dessa ämnen. Att ha en förstående och varm ton snarare än en uppmanande.

Det händer ibland när man pratar om sjukligt smala tjejer, att friska, smala tjejer tar illa vid sig. Vad vill du säga till dem?

– Så är det. Det blir som att alla ska vara mulliga för att vara sunda, så är det givetvis inte. Självklart är det minst lika vackert, normalt och kvinnligt, att vara pinnsmal. Det enda vi bryr oss om är att man är vän med sin kropp, och behandlar den väl, oavsett hur den ser ut.

Vad hade ni gjort om alla kvinnor på redaktionen varit pinnsmala? Då hade det varit så ni såg ut och meningen var ju faktiskt att visa verkligheten?

– Jag kan omöjligt ta ställning till den frågan eftersom det inte är så.

VeckoRevyn hänvisar till utviket som en del i kampanjen Size Hero, vad händer härnäst?

– För ungefär ett år lanserade vi en modellagentur - VR-models. Där har vi inga storlekskrav och vi använder oss kontinuerligt av modeller därifrån, blandat med modeller från andra agenturer.

– Bläddrar man i tidningen så ser man att vi använder modeller i storlekarna 38-40-42, alltid. Utan att göra en grej av det. Det är så vi tror att vi förändrar mest. Så det kommer vi givetvis fortsätta med. Vi kommer också garanterat även göra fler utspel som folk stör sig på - och ta debatten.