Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

MFF, DIF eller AIK - Vem är bäst på Instagram och Twitter?

Sport | 09/02/2018 16:18

Hur bra koll har de Allsvenska klubbarna på hur man når ut till sina fans via de sociala medierna? Nyutkommen statistik från 2017 ger oss svaren och den bjuder på en hel del guldkorn.

Färsk statistik från Crowdtangle ger oss insyn i hur de Allsvenska klubbarna sköter kontakten med sina fans på Twitter och Instagram för helåret 2017. 

Toppklubbarna i Allsvenskan 2017 var följande, MFF, AIK, DIF. Samma lag ligger bra till i tabellen sett till hur de sköter sina sociala mediekonton. Men vart är de bäst och vad kan de förbättra? För det är inte enbart antalet följare som avgör vem som egentligen är bäst.

Malmö FF

Låt oss först och främst ta en titt på Malmö FF, svenska mästare säsongen 2017. Laget har stått sig bra i Allsvenskan under 2000-talet och har ofta ett starkt publikfölje både på hemma- och bortaplan. Men interaktionen mellan klubben och deras fans på Instagram visar ett förvånade resultat.  

Klubben har med sina 71 846 följare på Instagram näst flest följare efter AIK samtidigt lägger klubben i snitt ut ca en bild per dag vilket är betydligt mindre än vad deras toppkonkurrenter gör. Detta betyder att Malmö hamnar på plats fem sett till interaktionen med sina följare och 1.39 miljoner interaktioner på alla inlägg. 

Ser man procentuellt så går det dock förbi sina konkurrenter på 5.6 %. Men när det kommer till video sjunker MFF igen och har enbart 973 228 visningar på sina videos vilket kan ses i kontrast till AIK och DIF som har 3.52 miljoner respektive 2.54 miljoner. 

Ser vi på Twitter så är historien något helt annat där Malmö är totalt överlägsna med sina 60 148 följare och 190 238 interaktioner på sina tweets. Här är den stora skillnaden från Instagram att laget publicerar nästan fem gånger så mycket vilket ger dem topplaceringen. 

De är dock inte överlägsna sett till interaktionen procentuellt utan där är Djurgården bättre med sina 0.262% vilket är nästan 0.1% bättre än Malmö med sina 0.167%.

Det vi kan ta med oss från detta resultat är att Malmö borde lägga lika mycket arbete på sin Instagram som de gör på sin Twitter om de vill bli bäst på Instagram. Vilket dem vi kan tänka oss att dem vill, för om du följer Allsvenskan så vet du att Malmös ambitioner är att vara bäst på alla plan. Så kämpa Malmö!  

AIK

AIK har fått se sig som två bakom Malmö FF när vi summerat de två senaste Allsvenska säsongerna. Men inför säsongen 2018 har AIK tagit fram den stora plånboken och värvat etablerade toppspelare. Men räcker detta för att bli bäst på sociala medier?

Kanske? För AIK är faktiskt extremt starka på Instagram och med sina 90 804 följare har de totalt 3.53 miljoner interaktioner på sitt publicerade material. Vilket är starkt för ett lag som måste börjat bli vana vid att vara lillebror bakom de regerande mästarna Malmö FF.

AIK är ohotad etta även om de inte är bäst sett till mängden publicerat material. Utan här får de se sig slagna av Djurgården. Men med sina 3.52 miljoner visningar av videos är de åter igen på toppen vilket betyder att AIK ändå måste krönas till Allsvenskans bästa lag på Instagram. 

Inte alls dåligt, men det är inte på de sociala medierna som man vinner fotbollsmatcher. Så nu är det sportsligt upp till bevis under den kommande säsongen där AIK får ses som nästan bättre än Malmö efter ett starkt vinterfönster. 

Innan vi släpper AIK så måste vi titta hur de står sig på Twitter. Här går det betydligt sämre för AIK som ligger på en 3:e plats med sina 49 538 följare och 4.82 publiceringar per dag.

På de sociala medierna kvittar det om man vunnit flest tvillingderbyn, för mot Djurgården så hamnar man med sina 122 928 interaktioner bakom Järnkaminerna som har 158 702 interaktioner och enbart 41 944 följare. Om detta är en effekt av att Djurgården plockade in Källström 2017 kan vi bara spekulera om, men att ligga bakom Djurgården kan inte vara kul som AIKare. 

Tipset till AIK blir därför: försök att satsa lika mycket på Twitter som på Instagram om ni vill fortsätta vara bäst i Stockholm. Det förtjänar väl ändå alla gulsvarta supportrar?

Djurgården IF

Djurgården har haft några tuffa år sedan de senast vann SM-guld 2005. Men vindarna verkar ha vänt de senaste åren och Djurgården ses allt mer som en toppkonkurrent igen. Så hur har det gått för laget på de sociala medierna? Till en början hamnar de på en stark andraplats på Instagram med sina 3.43 miljoner interaktioner.

Med sina 53 149 följare så har de nästan 30 000 mindre än AIK men trots detta så ligger de en hel procent före AIK med sina interaktioner (4.709%). Och det märks att Djurgården är aktiva då man är de lag som postar flest inlägg med ett snitt på 4 per dag. Vilket måste ses som extremt bra jobbat. 

Detta får oss dock att undra om det var det här som Özcan Melkemichel menade när han lovade att man skulle vinna något av derbyna förra säsongen? Skämt åsido, Djurgården ska utan tvekan vara stolta för med sina 2.54 miljoner visningar av videos på Instagram så har de väldigt engagerade fans. 

Även på Twitter är Djurgården starka och kommer tvåa sett till interaktioner (158 702) bakom de regerande mästarna Malmö som har nästan 20 000 följare mer än Djurgården med sina 41 944.

Djurgården är även extremt duktiga på att skicka ut tweets till sina supportrar med ca 5 per dag och är faktiskt etta sett till procentuell interaktion (0.262%). Järnkamninerna kan därför vara nöjda med att klubben verkar bry sig så pass mycket om sina supportrar. 

Men trots detta så tror vi inte att Djurgården är nöjda, utan vill med säkerhet bli bäst på de sociala medierna. Så vårt tips blir att låta Bosse Andersson ta över Twitter och Instagram för finns det någon sportchef i Allsvenskan som skickar ut lika spännande tweets som Bosse? Knappast. 

Twittertabellen


Statistik från Twitter

Instagramtabellen
Statistik från Instagram

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Följer du ditt lag på sociala medier?