STOCKHOLM. Under onsdagen blev det klart att Swedbank släpper namnrättigheterna för den nya Nationalarenan till antimobbningsorganisationen Friends.
Nu kan Nyheter24 också avslöja att Friends vill förbättra klimatet i AIK.
– Jag tror inte vi kommer att kunna ta bort allt det otrevliga, men däremot kunna skapa en schysst miljö, säger Andreas Drufva, verksamhetschef på Friends, och fortsätter:
– Vi vill samarbeta med AIK och även supportrarna om de vill det. Alla som delar våra värderingar vill vi ha en dialog med och kanske också ett samarbete.
Drufva menar att det är viktigt för Friends att finnas inom fotbollen och även annan idrott.
– Jag tror det är viktigt att vi finns i alla miljöer där barn och vuxna möts. Vi måste vara modiga och inte undvika miljöer där det inte känns självklart. Det är viktigt att inte ducka där vi behövs som mest.
Varumärkesexperten: "AIK:s rykte inte tillräckligt bra"
Enligt varumärkesexperten Magnus Ernestam har Friends mycket att vinna på att få sitt namn på den nya arenan.
– Friends är de stora vinnarna. De kommer bli mycket mer kända och kan dra igång projekt, bli mer etablerade och får chansen att föra ut Friends budskap på ett helt annat sätt, säger Magnus Ernestam till Nyheter24.
Vad har AIK att vinna på det här?
– Om AIK vill kommer de att kunna använda Friends värdegrunder på ett naturligt sätt. De har ett rykte som inte är tillräckligt bra och nu får de en unik möjlighet att suga upp vad Friends står för, så att föreningen får mer tyngd. Det kan vara en viktig del för att växa till en stor klubb som stora fotbollsspelare söker sig till.