STOCKHOLM. Det har varit på gång länge. Diskussionerna har rasat på mängder av forum och ingen har haft någon direkt aning om hur samarbetet skulle se ut.
Men nu blev det äntligen offentligt hur AEG ska förstärka Hammarby.
– Det nya samarbetet bygger på att vi tillför Hammarby resurser i form av kunskap om paketering och försäljning av sponsorskap, säger Henrik Berndtson, försäljnings- och affärsutvecklingschef vid AEG:s Stockholm Globe Arenas till Hammarbys hemsida.
– Vi tillför rättigheter som man inte haft tidigare och vi skapar nya idéer tillsammans med gänget som redan i dag jobbar med partners i klubben.
Inga pengar
Tidigare var det många som trodde att minoritetsägaren skulle skjuta in extra resurser i form av rena pengar, men så blir alltså inte fallet. Det handlar i stället om att AEG ska stärka Hammarbys kommersiella falang.
– Enkelt uttryckt går nya samarbetet ut på att vi jobbar tillsammans, inte bara med evenemangen som varit fallet tidigare, utan nu även också med Hammarbys kommersiella erbjudanden.
Samtidigt står det klart att AEG vill göra Bajen till en ambitiös förening igen. De vill förvandla Hammarby till en klubb som kan vara med och slåss om SM-guldet samt driva mängder med publik till nya Stockholms Arenan.
– Vi ska hjälpa till att skapa långsiktigt hållbara muskler som byggs genom en sund ekonomi, säger Berndtson.
Det är nu länge sen man fick se Bajenfansen fira: