SVT-teamet.
SVT-teamet. - Foto: JONAS EKSTRÖMER/AP/SCANPIX

SVT "vann" tittarkampen under VM

Nu har tittarantalet på VM-matcherna kommit ut. Både SVT och TV4 säger sig vara nöjda med tittandet under VM men den icke kommersiella kanalen visade matchen med både flest och matchen med näst flest tittare och "vann" alltså kampen om tittarna.


SYDAFRIKA. SVT plockar hem både första- och andraplaceringen i "ligan" av VM:s mest sedda matcher. TV4 lägger dock beslag på bronspengen. Sex av de tio mest sedda matcherna, sett till antalet tittare, visades på TV4 men fyra av de fem mest sedda sändes på SVT.

Trots att Sverige inte deltog i världsmästerskapet nere i Sydafrika bänkade sig flera miljoner människor framför de svenska tv-apparaterna för att se matcherna. Rekordmatchen blev självklart finalen som sågs av nästan tre miljoner tittare, 2 659 000 närmare bestämt.

Tvåa och trea blev, ganska logiskt, semifinalerna. Av dem var matchen mellan Tyskland och Spanien populärast och sändes på 1 884 000 apparater som mest. Den andra semifinalen var inte mycket sämre utan sågs av 1 784 000 tittare.

SVT storsatsade på VM och ungefär 50 medarbetare har varit involverade i produktionen. Man hade dessutom förberett sig inför mästerskapet i ungefär två år. Nu säger de sig vara nöjda.

"Vi har arbetat hårt för att göra våra bästa sändningar hittills från ett stort fotbollsmästerskap och det tycker jag att vi har lyckats med. Publikens starka gensvar visar att vår kombination av en stark närvaro på plats och en heltäckande studioproduktion är precis det som går hem hos publiken. Det känns extra bra att kunna avsluta sändningarna med så många tittare", säger SVT:s sportchef Per Yng, i ett pressmeddelande enligt DagensMedia.

SVT
/
TV4
/
VM
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!