Buss på vintern
Oslos elbussar fick problem när det blev riktigt kallt - Foto: TT

Elbussar ställer till problem i Norge – här är anledningen

I det kalla vädret fick Oslo lida av förseningar och inställda avgångar på grund av problem med stadens elbussar. Här är anledningen till problemen.


I början av december fick vi svenskar uppleva en riktig köldknäpp, och det kalla vädret nådde även till Norge.

Detta ledde till ett stort antal störningar i busstrafiken i Oslo, som till stor del trafikeras av elbussar. Totalt tvingades man ställa in mellan 50 och 90 avgångar på grund av problemen.

Norska TV2 rapporterade snabbt på sin sida Broom att det berodde på att elbussarna helt enkelt inte klarar av kylan. Detta skulle främst bero på att det kalla vädret har en för stor negativ inverkan på elbussarnas räckvidd.

Trots strejken: Tesla dubblar försäljningen i Sverige 2023

Fick snabb spridning

Nyheten om att elbussarna inte fungerar i kallt väder spreds snabbt inom norska medier.

Rapporterna handlade om att elbussar inte fungerar vintertid, att operatören Ruter överraskades av kylans påverkan på räckvidden, samt att elbussar är en dålig investering.

Detta kan tyckas oroande ur ett svenskt perspektiv då hundratals elbussar kommer att börja trafikera våra städer under kommande år.

Tips: Så förlänger du elbilens räckvidd på vintern

Laddarna var problemet

Elbil.no bestämde sig för att titta närmare på saken, och tog kontakt med bussoperatören Ruter för att fråga om räckvidden på bussarna faktiskt är ett problem vintertid.

Svaret man fick från kommunikationschefen Cathrine Myhren-Haugen var att räckvidden förvisso minskar på vintern, men att man justerar tidtabellerna och för att kunna rotera mellan och ladda bussarna.

Problemen hade i stället snarare att göra med de nya laddstationerna på en av företagets bussdepåer. Laddarna tålde helt enkelt inte de ihållande låga temperaturerna, men ska nu vara uppgraderade för att fungera problemfritt ner till åtminstone minus 30-strecket.

Vanligaste bilproblemet vintertid – gäller särskilt elbilar

En komplex process

Nu när laddarna är åtgärdade ska elbussarnas minskade räckvidd på vintern inte ställa till med mer problem framöver.

Det handlar med andra ord inte nödvändigtvis om att elbussar i sig inte fungerar på vintern, utan att både bussarna och laddarna måste vara anpassade för det klimat de brukas i.

Enligt Myhren-Haugen krävs det dock en hel del planering för att köra elbussarna på vintern, då bussarna måste förvärmas medan de är kopplade till en laddare för att uppnå full räckvidd.

– När logistiken för detta störs av till exempel laddare som går sönder eller andra problem minskar systemets totala effektivitet, säger Myhren-Haugen.

Laddhybrider är nästan lika miljövänliga som elbilar