Porsche 959 och Bill Gates
Bill Gates dröm-Porsche fastnade i tullen i 13 år - Foto: Porsche/J. Scott Applewhite/TT

Så försökte Bill Gates smuggla in dröm-Porschen i USA

Microsoft-grundaren Bill Gates försökte på 80-talet importera sin drömbil Porsche 959 till USA, vilket blev en långdragen process.


Porsche 959 var när den kom ett högteknologiskt flaggskepp som kostade biltillverkaren tre gånger så mycket att tillverka som man sålde bilarna för.

Lanseringen ägde rum år 1986 och modellen kom att tillverkas i 345 exemplar. Den typgodkändes dock aldrig i USA, vilket satte käppar i hjulet för spekulanter på andra sidan Atlanten.

En av dessa spekulanter var Microsoft-grundaren Bill Gates, som tilltalades av bilens avancerade datorsystem. Köpet blev emellertid enligt Carbuzz en långdragen historia.

Bilar med körförbud exporteras illegalt – hamnar i Afrika

Gates Porsche beslagtogs direkt

I USA är man hårda med att en bil måste vara federaliserad, eller typgodkänd, för att få registreras och brukas på allmän väg i landet.

Federaliseringen innebär att bilar måste ändras på ett antal punkter kontra det europeiska utförandet, och man måste också krocktesta fyra bilar. 

Porsche 959 var en av 80-talets mest högteknologiska bilar - Foto: Porsche

Att göra detta med 959 var inte någonting som tilltalade Porsche, som redan gjorde en ordentlig förlust på varje bil man sålde. Kunder i Amerika kunde därför köpa bilen, men fick under inga omständigheter köra dem på allmän väg.

Bill Gates beställde prompt en bil, som precis lika prompt blev beslagtagen av tullen när den landade på amerikansk mark. Resultatet blev att Gates Porsche 959 tillbringade hela 13 år i San Franciscos hamn innan han till slut kunde ta emot bilen.

Trafikverket gjorde bort sig: Beskyllde bilisterna för kökaos

En lagom road miljardär

Förståeligt nog var Bill Gates, och andra 959-köpare, inte överdrivet roade av förhållningssättet av det amerikanska tullverket.

En ny lag kräves innan Gates fick köra sin bil - Foto: Porsche

För att försöka lösa situationen tog miljardären kontakt med den kända amerikanska Porsche-importören Bruce Canepa, med målsättningen att hitta en lösning så att Porsche 959 kunde registreras i USA.

Gates och Canepa kontaktade advokaten Warren Dean för att försöka utforma en lag särskilt ämnad för historiskt signifikanta bilar.

EU ska granska kinesiska elbilar - vill införa tariffer

Införde en särskild lag

Resultatet av arbetet blev en lag som i dagligt tal kallas “Show or Display”. Lagen innebär att bilar som finns i färre än 500 exemplar globalt, aldrig har sålts i USA, och anses vara tillräckligt exklusiva och historiskt signifikanta, får importeras till USA samt undantas från vissa regler.

Bilarna får högst köras 400 mil om året, vilket är något som myndigheterna håller noga koll på.

Att få igenom lagförslaget blev en utdragen process då det gång på gång blev nedröstat. År 1998 godkändes det emellertid till slut av president Bill Clinton, som en del av ett större lagförslag.

Efter 13 års väntan kunde Bill Gates då till slut få hoppa in i sin Porsche 959 och ta den på en åktur. Numera finns det en lista på bilmodeller som är godkända för “Show or Display”.

Experterna varnar: Begagnade elbilar försvinner från Sverige

Bil