Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Leo, 12: "Byt skolplikt mot läroplikt"

- 19/11/2015, 11:13 -
Leo Gerdén vill ändra skolplikten till en läroplikt.
1 av 3

Leo Gerdén vill ändra skolplikten till en läroplikt.

privat/tt

Leo Gerdén.
2 av 3

Leo Gerdén.

privat

Leo Gerdén: "Idag delas varje elev in i årskurser efter det år de är födda. En bättre modell vore att ha kunskapsbaserad klassindelning".
3 av 3

Leo Gerdén: "Idag delas varje elev in i årskurser efter det år de är födda. En bättre modell vore att ha kunskapsbaserad klassindelning".

TT NYHETSBYRÅN

Leo Gerdén: "Vissa elever lär sig bäst hemma i ett tyst rum, andra i klassrummet med elevernas småprat bakom sig. Vi är väldigt olika".

Svensk utbildning har fastnat i ett tänk där betyg, krav och stress har blivit viktigare än en individanpassad inlärning. Alla elever lär sig olika. Alla elever måste få möjligheten att studera på det sätt som passar individen bäst. Med dagens politik sätts alla elever in i ett fack vilket leder till försämrad undervisning och lägre resultat. För att vända den negativa trenden i PISA mätningarna bör en moderniseringsprocess inledas där eleven, och dennes behov, står i fokus.

Vi har i dag ett parti som har utbildningsfrågan som huvudfråga, nämligen Folkpartiet. Dock är de en stor bromskloss i den moderniseringsprocess som jag anser är nödvändig för att höja alla elevers skolresultat. De tror att mindre makt till individen och hårdare krav leder till mer kunskap. Så är det inte. De vill ge lärarna mer makt över eleverna istället för att de själv ska få bestämma över vilken inlärningsteknik som är bäst för den enskilda eleven. Debatten handlar nu mer om betygsålder än hur vi tillfredsställer elevens behov vilket är bekymmersamt.

I dag delas varje elev in i årskurser efter det år de är födda. En bättre modell vore att ha kunskapsbaserad klassindelning. Eleverna undervisas då på den nivån deras kunskaper matchar. Det är varje elevs rätt att lära sig i sin egen takt och inte enligt sin ålder. Att elever som är födda samma år har samma kunskaper är en förlegad syn, som måste förändras för att påbörja den moderniseringsprocess som jag tror skulle gynna eleverna långsiktigt. Elever går då ut skolan när de har uppnått de kunskaper som förväntas och inte när de har uppnått en viss ålder. Det gör att alla elever måste bry sig om sin utbildning för att kunna gå vidare från den.

Jag är själv tolv år gammal och går i årskurs 7. Jag ser dagligen hur vi elever inte får påverka vår undervisning och hur lärarna säger åt oss hur vi ska lära oss på bästa sätt. Jag tror att jag skulle kunna lära mig mer om jag själv skulle få mer inflytande i min undervisning och över hur jag lägger upp den. Vi måste lita på att våra ungdomar klarar av att ta ansvar över sin framtid.

I dag finns det lagar som sätter krav på elevens närvaro, men inte kunskaper. Jag anser därför att vi bör reformera skolplikten till en läroplikt. Vissa elever lär sig bäst hemma i ett tyst rum, andra i klassrummet med elevernas småprat bakom sig. Vi är väldigt olika. Skolbänken är för många en orolig och stressande plats. Då är det inte lätt att fånga upp kunskap. Finland är ett land som har läroplikt. Finland är ett land som har höga PISA resultat och bra kvalité på sin utbildning. Politiker ska ha inflytande över lika rätt till kunskap, men inte över hur varje individ lär sig bäst. Vi måste lita på våra ungdomar och tro på att de kan ta ansvar över sin framtid.

Vi har nu testat Jan Björklunds ordning och reda-politik i åtta år och vi har sett hur det inte fungerar. Sverige ligger i botten i PISA mätningarna men alla riksdagspartier vägrar se att en ny väg bör tas. Bromsklossen för en moderniseringsprocess är den konservativa synen på utbildning som dominerar debatten. Eleven har rätt att lära sig i sin egen takt efter kunskap och inte ålder. En moderniseringsprocess där makten förs över till den berörde, nämligen eleven, skulle vara önskvärd för att vända den negativa trenden och höja resultaten.

Leo Gerdén