Igår kunde Breakit rapportera att både H&M och Zalando sålt tillbaka sina aktier i Kenza Zouitens modeföretag Ivyrevel och att deras representanter lämnat styrelsen.
Som Breakit tidigare skrivit om så investerade Zalando och H&M tillsammans runt 50 miljoner kronor i bolaget och ägde runt 30 procent vardera.
Trots starka varumärken som H&M, Zalando och Kenza Zouiten Subosic så föll ändå omsättningen för Ivyrevel från 45 till 43 miljoner kronor under 2018 samtidigt som förlusterna ökade till minus 7,5 miljoner kronor.
Man skulle kunna tro att framgången för företag skapade av influencers skulle vara i paritet med deras storlek och räckvidd på sociala medier, men så verkar det inte alls vara.
Ibland känns det nästan som att det är slumpen som avgör vad som blir framgångsrikt och vad som inte blir det för jag har svårt att hitta logiken i det.
Ta Ivyrevel som ett exempel. Grundat av en av vårt lands största influencers med en enorm räckvidd, även utanför Sverige.
Ett klädföretag som frontas av Kenza känns ju som en självskriven succé, då många av hennes följare vill se ut och klä sig precis som hon.
Men icke.
Ett annat exempel är Ida Warg och de ”brun utan sol-produkter” hon tagit fram och som nu säljs lite överallt. Jag kan inte påstå att jag förknippade Ida Warg med ”brun utan sol-produkter” när de lanserades och att kombon inte kändes helt klockren, men HERREGUD vilken succé det blivit!
Så det jag vill komma fram till är att man fasen aldrig kan veta vad som kommer bli en succé och vad som kommer floppa när det kommer till influenciska företag.
Någon flipp eller flopp som förvånat er på det ena eller andra sättet?
