Minns ni det här inlägget från november 2019 där jag ifrågasatte om det fanns någonting som överhuvdtaget stämde i Isabella Löwengrips inlägg om StyleIns kollektion med Ellos?
Nu har Reklamombudsmannen slagit fast att två av punkterna var en ren lögn, nämligen de där Isabella påstår att en tröja är en blandning av merinoull och kashmir när den sammanlagt innehåller 15% ull och kashmir samt att en kjol är gjord av silke när sanningen är den att den består av 96% polyester.
Stackars Ellos gör vad de kan för att ta avstånd från Isabellas inlägg och menar att de inte har något ansvar för vad hon skriver om på sin blogg, men framställs ju oavsett vad, inte i sin bästa dager här.
Enligt Ellos AB (annonsören) presenteras korrekt produktinformation för polotröjan Moscow på webbplatsen ellos.se och annonsören vilseleder därmed inte. Annonsören hänvisar till att det är influencern som ansvarar för publicering och innehåll i sina medier och aktuell skrivning i influencerns blogg.
Nej, de kan givetvis inte handgripligen gå in och styra över vad Isabella skriver eller inte skriver på sin blogg, men som betalande kund så kan de givetvis kravställa att hon inte får dra deras företagsnamn i smutsen genom att ljuga om deras produkter, bli påkommen och slutligen fälld för det.
