Alexandra Nilsson om oseriositet i branschen och en uppmaning gällande pressbud

Det här som Alexandra Nilsson skriver om på Instastory är SÅ bra och SÅ viktigt för alla att läsa, både för influencers men även för företag.
Jag önskar att sådant här inte publicerades i en story utan på ett sätt som inte försvinner efter 24 timmar och som går att googla fram i efterhand då det är sådant som inte kan sägas för många gånger.

Och när vi ändå är inne på ”dos and don’ts” så vill jag ta upp en sak som blev extremt tydligt för mig när jag läste den här artikeln hos Daisy. (Jag har själv tackat för pressbud och utskick och inte insett hur dumt det är förrän nu)
Artiklen är från 2019 men kanske till och med mer relevant nu än tidigare och tar upp det HÄR ämnet:

Vi måste SLUTA tacka för pressbud och pressutskick som om de vore presenter vi får för att vi är gulliga och trevliga människor, givna till oss av omtanke.
Ett undantag är när influencer lyfter varandras projekt, något som görs ur en mer kollegial synvinkel, men alla andra pressbud är utskickade som del av någons PR-jobb ska inte tackas för. Det är arbetsprover som skickas ut med förhoppningen att de ska testas och användas i influencernas jobb – ingenting annat.
Tyvärr har det blivit lite av en statussymbol att kunna visa upp att man får pressbud, då de signalerar att man är relevant och att man ”är” någon och faktumet att de är arbetsprover som skickats ut har helt tappats på vägen.
Tidigare gick de till redaktioner som testade produkter och visade upp de som passade in i det redaktionella arbetet – positivt OCH negativt. Nu visar alla upp sina pressutskick innan de ens packat upp dem, än mindre testat dem och tackar så HEMSKT mycket för att man fått en present.

Förstår ni hur mycket all den här gratisreklamen är VÄRD för dessa företag som säkerligen skrattar hela vägen till banken då de inte längre behöver betala för dyra kampanjer eftersom de har en hel uppsjö av tacksamma influencer till sitt förfogande, som lydigt visar upp allt de får skickat till sig.
Detta skadar också branschen något enormt eftersom företagen inte längre kommer betala för marknadsföring genom sponsrade inlägg eller ambassadörer då de kan få samma exponering på influencernas plattformar för kostnaden av en ynka produkt eller två, som de med största sannolikhet kan skriva av som utgift, medan influencern i sin tur ska betala skatt på budet eftersom det inte används som arbetsmaterial då det visas upp utan något som helst redaktionellt sammanhang.

 Så skicka mig gärna relevanta bud med saker jag kan testa för bloggen, men ni kommer inte få något ”tack för gåvan-inlägg” av mig, däremot kommer ni få en ärlig recension av er produkt, positiv som negativ, men har du en bra produkt som du tror på så är ju det ingenting att oroa sig för, eller hur?

Här skriver jag om de produkter jag testar för tillfället om någon missade inlägget från i går.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *