Succé för Michaela Fornis baby-app

Influencerns babyapp går med vinst – värderas i affär till 325 miljoner kronor (!)
Bildkälla: Breakit.se

ÄNTLIGEN!
Äntligen någonting annat än en kläd/smyckeskollektion från en influencer!
HURRA!

Michaela Forni lanserar nu @babyjourneyapp som är ett verktyg för blivande och existerande föräldrar med allt möjligt användbart i, som checklistor, information och besrättelser från andra som är i eller har varit i samma situation som man själv är i.
Bakom appen finns, förutom Michaela, hennes sambo Damon Foroozesh, medgrundare av Cure Media, och hennes bror Timothy Forni, utbildad hälsoinformatiker. // Bloggbevakning från oktober 2020

När Michaela Forni lanserade sin baby-app, framtagen tillsammans med sin fästman Damon och sin bror Timothy, så skrev jag ett inlägg som jag inledde så här. ⬆ ⬆ ⬆
Jag var exalterad över att det kom en influencer som gjorde någonting annat än kläder och/eller skönhetsprodukter, och då visste ingen att den skulle visa sig vara – inte bara nytänkande – utan även en succé.
För en succé är det, vilket Breakit var först med att rapportera.
Efter att Länsförsäkringar gått in som investerare så värderas appen ”Baby Journey” nu till hela 325 miljoner kronor.

Ni var en smula tveksamma till den här appen när jag skrev mitt första inlägg om den.
Ni tyckte att Michaelas beskrivning av den, lät som flera andra appar som redan fanns att tillgå, men uppenbarligen hade den någonting som särskilde den från konkurrenterna.
Har någon av er testat den?
Hand upp, alla ni som skulle vilja ha en liknande app för tonårsbarnen? 😉

Grattis till en dundersuccé Michaela med partners!!!

80 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Vad skiljer hennes mot de som redan finns? En ärlig fråga alltså.

      Bakom de andra apparna finns ingen influencer, så de behöver vara bra för att få spridning?

      Snyggt att lansera efter att hon varit sponsrad av Libero

        Tänker att hon jobbade med dom, blev inspirerad och ville göra nåt bättre. Så gör ju många, byter jobb eller skapar liknande fast bättre utifrån sina erfarenheter.

      Vid en snabb överblick – inget. Väldigt lik övriga. Ger iaf inte mig något jag inte får i alla andra (och de är också snarlika varandra).

    Är den en succé verkligen.

      Nej haha

    Appen sägs ha ca 100 000 användare idag. Verkar som det för närvarande inte kostar något att använda appen.
    Omsättningen 2021 kom tydligen i huvudsak från samarbetspartners och annonsörer och uppgick till 6,8 mkr.
    Man kan fundera över hur det är tänkt att appen ska komma att generera vinst motsvarande ”värderingen” 325 mkr.
    Så länge som appen är gratis så blir man tvungen att ta in fler och fler sponsorer och annonsörer.
    Alternativet blir att ta betalt för appen utan reklam och bibehålla en gratisversion med reklam.
    Marknaden i Sverige är förstås begränsad så vilken marknad kan finnas för appen internationellt?
    Blir intressant att följa utvecklingen.

      Tänker att det är internationellt den storstad potentialen finns, det är ju ändå rätt begränsat hur många i Sverige som är gravida/har sitt första småbarn (tror det är ytterst få som använder med spädbarn 2 osv). Så visst finns det potential men det förutsätter att det inte redan finns etablerade och bra appar inom branschen i de länder de vill lansera i.

      Spot on. De här ”värderingarna” som ständigt förekommer bland influencers saknar inte sällan förankring i verkligheten utan fungerar som en marknadsföring med avsikt att uppnå just det som påstås, man påstår att produkten är ”värderad” till si och hoppas att att människor ska imponeras och föra den informationen vidare vilket sedan i sin tur ska leda till ökad försäljning/anvädning. Och uppebart fungerar det tricket

        Rätta mig om jag har fel, men värderingen sätts väl i samband med att investerare går in och köper en del av bolaget för en viss summa pengar = det går att säga att si och så många aktier är värda X, därför är bolaget värt Y. Det är alltså inte siffror som Michaela själv har hittat på och ”påstår” att bolaget är värt. Med det sagt så betyder det ju inte att det är en rimlig representation av vad bolaget faktiskt kommer att kunna dra in. Men det är liksom inget influencer-påhitt att värdera bolag på det här sättet, det görs överallt.

    Är den verkligen värd så mycket? Vem har gjort värderingen och hur har den gjorts? Om detta stämmer så skulle jag försöka sälja den fort som attan men tror inte någon skulle betala så mycket för den faktiskt. Är den en stor succé verkligen eller är detta ett sätt att få den att bli större för nu lär ju många få upp ögonen för den genom detta påstående så nu blir den kanske en framgång. Många gånger så vinklas det och förskönas av företag och media för att låta bättre och framstå som succéer, kan va så i detta fall.

      Undrar också hur den kan vara värd så mycket?

      Värdering är baserad på investeringen de tog in. Ett företag betalade en viss summa pengar för en viss % av bolaget. Värderingen = priset investeraren betalade per aktie x antal aktier 🙂

        Nej man kan inte extrapolera en aktiepost av en investerare och tro att detta ger ett marknadsvärde. Breakit har inte riktigt koll och värdet är något som tidningen kokat ihop. Det betyder inte att företaget inte har potential. Det kan absolut finns en möjlighet att bygga upp värden med den affärsidéen. Men att tro att ett bolag som omsätter 6,8 MSEK där intäkterna kom från samarbete är värt 325 MSEK är lite väloptimistiskt.

          Nej Breakit har verkligen ingen stark historia av att rapportera korrekta (läs = hållbara) värden av bolag. De godtar informationen från pressreleaser rakt av och rapporterar mer än gärna glädjesiffror (förmodligen för sin egen clickrate). På så vis kan alla ”tech”företag fortsätta håsa sina värden och blåsa sina bubblor större och större. Stackars de investerare som inte förstår detta utan tror att de måste ”hoppa på tåget” och skeppa in pengar. Under tiden kan vi andra poppa popcorn och titta på. Precis som alla andra amerikanska storfilmer slutar allt som oftast sagan med att skeppet sjunker men hjälten (VD + grundare) hinner precis simma i land med det dyrbaraste smycket (sålda aktieposter) medans arbetare dras med ner i sank.

            Fast inte nödvändigtvis, tkr det är en ganska negativ syn på det hela.. Har själv jobbat på två techbolag som sålt för långt över den här värderingen och både medarbetarna och investerarna har fått ut bra med pengar. Även jobbat på techbolag som inte gått så bra i slutändan trots stora investeringsrundor (som du säger många skepp som sjunker) men då är det ju bara att lämna och gå nån annanstans. Värderingen är ju sann om det är vad investerarna valt att värdera det som just nu, vilket jag antar att de gjort och isåfall inget konstigt med breakits rapportering… Sen tror jag kanske inte att just det här företaget i slutändan kommer landa så bra, finns så många liknande appar framförallt utomlands och Sverige är för litet, men det är ju risken investeraren tar. Nio av tio kommer inte ge avkastning men den tionde gör det hela värt det. Det är en medveten strategi, inte direkt så att det är synd om varken dom eller medarbetarna (som tack vare investeringen nu troligen får en bra löneboost, ser bättre ut på CV:t osv). Win win för alla egentligen…

              Det låter som att du har haft tur och det är bara att gratulera! Många företag ger sina anställda optioner i bolaget, som ett incitament att stanna. För en ung person, precis nyutkommen på arbetsmarknaden blir det här snarare som ett fängelse än som en morot – man vågar helt enkelt inte hoppa av och söka sig vidare (=svag löneutveckling) innan optionerna går att lösa ut, vilket tyvärr händer allt för sent och allt för sällan. Vidare kan man tycka att ett företag kan vara värt vad investeraren är beredd att betala men är kejsaren inte naken bara för att han inte anser det själv? Okunniga investerare med mycket pengar leder till orealistiska värderingar där dollartecken och tunnelseende är det enda båda parterna har framför ögonen.

              Det finns sex värderingsmetoder och det breakit gör genom att extrapolera en minoritetspost i ett onoterat företag är inte en av de sex metoderna. Det är intressant hur snabbt människor glömmer. Kan vara läge att titta på .com bubblan som sprack med ett brak. Vi är på väg in i en lågkonjunktur. Många sk techbolag försöker rädda sina pengar genom att minska sina kostnader. Finns flera exempel. Tror deras idé har potential men deras timing är inte lika lyckad. De är helt enkelt för sena på bollen.

        Fast bara för att ”någon ” har betalat xx kronor betyder det inte att det är ett verkligt värde , se bara hur det gick för Kenzas bolag Ivy.

          Helt rätt det krävs bara lite sunt förnuft att fatta exakt det.

    Blir intressant att se om den värderingen håller när Länsförsäkringar ska upprätta sin årsredovisning eller om de kommer att få göra en nedskrivning. Än så länge visar bolaget varken vinst eller positiva kassaflöden.

      De har ändå inte en bra barnförsäkring.

        Länsförsäkringar annonserar på appen om gravidförsäkring.

        Utveckla gärna

    Grattis! Men varför har de vita skjortor allihopa? Ser jättemärkligt ut.

      Det ser ut som ett gäng servitörer

        Eller från Scientologerna.

      De har ju klätt sig efter internationell kod.

        Berätta mer

        Haha nej. Hade jag kommit klädd så till jobbet hade mina kollegor trott jag rymt från psyket och min chef undrat om jag var missnöjd med lönen eftersom jag klädde mig i loppisfynd.

          Vad jobbar du med?

            Globalt finansinstitut.

          Men du pratar ju snobberi. Internationellt så förväntas ofta en ren ljus enkel skjorta av medarbetare.

    Även Ivyrevel värderades väl högt av någon men det sattes i konkurs något år senare, så nja dessa värderingar kan man nog inte riktigt lita på. Undrar vad Therese Lindgren fick vid försäljningen av Indy beauty? Det enda influencerstartade företag som överlevt länge, alltså många år, är väl Löwengrip beauty.

      Ja jag ser dom fortfarande på apoteken.

    Exakt sånt här som får mig så nyfiken på vad som sker nu med alla influencers i lågkonjunkturen. Nelly gick ju till exempel ut med ett extremt sparpaket idag. Tror många ”onödiga” influencers kommer gallras ut, samt företag som detta försvinna – det går inte längre att lova investerare vinst på sikt.

      Vad då för sparpaket?

          Nelly har väl lagt för mycket pengar på Bianca så nu måste de skära ned.

            Nej, så kortsiktigt fungerar det inte, självklart har de mer pengar i kassan än så. Allt har med lågkonjunkturen att göra, vilket leder till ett ändrat konsumtionsbeteende. Och det är ju det beteendet hela influencer-världen bygger på. Det tycker jag är intressant. NA-KD som spottar influencer-kollektioner har ju till exempel gjort samma sak. Jag tror flunsor som Moa Mattsson och dylikt ryker först.

            Du måste verkligen vara helt besatt av Bianca 🙄😅

              Noll procent! Tycker hon är duktig på det hon gör dock, men jag är mer intresserad av influencer marketing som ju aldrig riktigt präglats av rejäl lågkonjunktur.

                Vad menar du att hon är duktig på?

    Jag har en bebis och den här appen och den är väl helt ok- men värd så mycket? Jag kollar den en gång i månaden mest för att den länkar till blogginlägg från bloggare med barn i samma månad men spenderar Max 5 minuter med appen. Finns roligare

      Vill gärna ha tips om dom roligare apparna, tack 🙂

        Jag också! 😃

          BabyCenter & Ovia parenting är två jag använder! BabyCenter är min favorit. Bor iofs i usa men ni borde ha tillgång till den också!

    OT. Tänka sig att populära hotellet Bellora hade rum åt Bianca i sista minuten.

      Har hotell alltid några rum dom inte bokar upp just för att kunna ge influencers och kändisar det?

      Så för vanliga var det fullt denna helgen men egentligen har dom några rum extra för sånt här?
      Eller slängde dom ut någon annan så B fick plats? Undra om det bara blev hon eller som ordnade så många rum hon skrev, minns inte antalet riktigt.

      Så nyfiken på hur sånt här funkar 😂

        Pernilla Wahlgren är stammis på Bellora och har gjort reklam för hotellet på sociala medier och i Wahlgrens värld.
        Hotell och restauranger bokar inte upp 100% av kapaciteten även om de säger att de är fullbokade. Man har alltid några obokade rum och bord i beredskap 👍

          Tack för svar! 🙂
          Då sparkades inte några andra ut iaf😅

          Det stämmer inte någonstans. Hotell överbokar ofta, då det händer dagligen att gäster inte dyker upp. Med överbokningar så får man ibland tyvärr skicka iväg gäster till andra hotell (om alla dyker upp) Funkar precis som med flyg, alla större flygdestinationer är nästan alltid överbokade pga man räknar med viss ”no show”. Inga hotell el flygbolag värda namnet har ”obokade rum i beredskap”, hur tror du det skulle finansieras? Däremot kan större sällskap göra preliminär bokningar och om inte alla rum behövs, så släpps de till andra. Kan inte tänka mig att restauranger heller håller bord åt ngn de inte vet skall komma om efterfrågan på bord finns.

            Att ”ha rum och bord i beredskap” betyder förstås inte att de blir outnyttjade.
            Bara att de inte bokas upp långt i förväg utan finns där för att ge möjlighet att tillmötesgå en särskild eller trogen gäst osv. Självklart används även dessa rum/bord förr eller senare.

        Arbetade på ett världskänt hotell för några år sedan. En stor svensk politiker dök upp sista minuten. Hotell ägaren vill ha bra pr och ger ett av de populäraste rummet till politikern. Saken är den att rummet var redan bokat av ett ”vanligt par”. Det struntar ägaren i och byter rummen utan att det ”vanliga parets” vetskap…😖

      Alice Stenlöf är på samma hotell också.

        Jo Bianca sökte ju flera rum på samma hotell.

      Har du en fet plånbok öppnar den upp många dörrar. 😉

        Tveksamt om hon ens behövde använda plånboken i detta fall 🤷🏼‍♀️

          Räcker att visa upp den i dörrspringan så flyger dörren upp 👌

      Gervide – kan inte du kontakta Bellora och fråga? Men de kommer säkert bara skriva något i stil med att de fick en avbokning och att Bianca stod först på väntelistan 🤔

    Grattis! 🥂

    Detta går över mitt förstånd. Jag laddade ner appen när jag var gravid, insåg ganska snabbt att den var kopierad av de andra populära apparna, preglife, preggers, preggo osv. Den laggade konstant och länkarna funkade väldigt sällan. Såg inget nytt eller speciellt med den appen som jag inte redan visste eller sett förut så jag raderade den. Känns som hon gjort en svensk copycat på andra appar och bara översatt texterna. Att man nu snart två år senare läser att det går SÅÅ bra gör mig väldigt chockad då jag tyckte den sög.

      Håller med. Jag laddade ner och raderade för den var så tråkig

      Ni som verkar ha koll, vilka gravidappar är nått att ha? 🙂

        Jag tycker Preggers var helt okey, väntade mest på att se vilken ny frukt det var varje vecka (som de likställde bebisens storlek med) haha. Men är väl lite samma info i alla appar men tyckte fornis var så beige och jag hade noll intresse av att veta hur c-kändisar som tex Claudia Gallo upplevde sin graviditet (man kan läsa bloggar genom appen har jag för mig)

      Helt enig! Är omföderska med bf inom några veckor, laddade ner appen men raderade den lika fort! Så tråkig och bara massor med reklam man tvingas se, ger liksom motsatt effekt. Men kul att det går bra, jag föredrar One million baby, en helt annan nivå på kunskap och kundvärde 🤰🏼

      Exakt!

    Tja. Kul sålänge det varar. Just nu rasar många företag nedåt i värde som säljer saker man egentligen inte behöver. Kolla bara på Klarna. Total katastrof.

      jag ber för att klarna ska gå omkull

        Noterat att Sephora USA lagt till afterpay. Länge hade de bara klarna. Känns som de fasar ut klarna.

        Berätta mer!

        Jag hoppas samma sak. Ett företag med helt vidrig företagskultur och dessutom betalar dåligt. En av få kunder som jag faktiskt tackar nej till uppdrag från.

      Vad säljer Klarna? Trodde bara de köpte fakturor

    Nya krav på influencers när plattformarna prioriterar video över stillbilder.
    Inslag i Kulturnytt idag på Sveriges Radio P1
    Alla influencers passar inte för video och känner sig inte bekväma framför kameran – jag har flera exempel 🙂
    https://sverigesradio.se/avsnitt/de-nya-kraven-pa-influensers-oroar-branschen

    Nybliven mamma här ✋🏻 Vilka appar tycker ni andra är bra för första året?

      Jag använde Babydags för att notera mat och sömn osv. Sen Växa och upptäcka världen, men med en nypa salt då det inte är skrivet i sten alla dessa faser och alla barn är ju olika. Den ger ändå en hint om varför barnet kanske har en gnällig period osv.

      Växa upptäcka! Enda appen som behövs för att förstå sitt lilla barn 👍🏼

      Babynaps för sömnen 🙌🏻

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.