Våga vägra vara konsekvent

Varför håller man på så här?
A och O enligt marknadsföringslagen är tydlighet, och trots det så försöker influencers – som Sara Bolay här – skriva sina reklaminlägg på så många olika sätt som det bara går för att försöka verka ”lite mindre köpt”.
Varför?
Ett av hennes inlägg är ”reklam för”, ett annat har bara ett ”AD” i början, en formulering som Konsumentverket avråder från att använda, och sist men inte minst har vi ett ”I samarbete med..” – en formulering som fällts av Patent och Marknadsdomstolen som otillräcklig, vilket innebär att den alltså inte är en godkänt reklamidentifiering.

Influencers lever på att göra reklam. 
Det är inget fel med det, men varför inte välja sina reklamsamarbeten med lite omsorg så att man stå för dem och tydligt markera ut sin reklam? Och då menar jag inte ”I stolt samarbete med…” som också bara är ett sätt att linda in köpt reklam, ett sätt som då inte heller är godkänt enligt Patent och Marknadsdomstolen.

Tre reklaminlägg – tre olika försök till reklamidentifiering. 
Det är mer ludd här än i en använd torktumlare i ett flerfamiljshus, i behov av en stor arg lapp.

Vilken Influencer upplever ni är mest och minst luddig i flunsvärlden?

34 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Äsch, om flunsorna fick bestämma så skulle det bara stå ”köp allt som jag köper och sen säljer vidare på Sellpy era dumskallar för då kan jag köpa mig en stoooor lägenhet med takterass på Mallis!” NOT!

    Ellen Bergström tycker jag alltid är supertydlig – tycker även att hon är grym på att verkligen lägga ned tid på sina samarbeten och när det gäller reklam ?

    Jag såg inte vem det var först ??. Måste ändå säga, modigt av henne att visa sig sådär…

      Gravid.kallas det och varför skulle det vara modigt? ?

      Förlåt men vad menar du ens? Hoppas inte din kommentar är lika ofräsch som jag uppfattande den. Varför skulle hon inte kunna visa upp sig och se ut sådär? ?????

          Just det, hon tyckte det var spektakulärt modigt av Adriana Lima att visa sig på någon fest gravid där magen syntes. Och att hon inte ens såg att det var samma människa. Det var lite speciellt..

            nej det handlade inte om att hon visade magen ?

              Nähä, var det att hon hade lite mer hull i ansiktet, på låren? Konstigt att inte känna igen en människa pga det. Och vadå modigt, hon var dessutom jättefin även på de bilderna.

      Haha!

    Jag tror det ligger till så att Arla har krävt att det reklamidentifieras på ett korrekt sätt men att de andra företagen inte är lika noggranna.

    Har avföljt många pga vill inte bidra till konsumtionshets och läser här om dem. Men underbara Clara följer jag via blogg och hennes reklaminlägg är tydligt markerade. Uppskattar det. Fattar inte att inte fler sköter det snyggare, det blir ju en kvalitetsstämpel och seriösa företag kommer vilja ha den typen av annonsplatser.

    Bisse är väl luddig om någon. Lever lyxliv, men trött och deppad av det i somras, blir healer och liknande, fortsätter lyxlivet.

    Nu jobbresa till New tork.

    Vad kan denninnehålla tro!

    Men ”betalt samarbete” är väl bra? Tänker på hanapee nu tex med Länsförsäkringar

      Ja den där jävla LF-reklamen. Så oerhört värdelös reklam som även Ellinor Löfgren gör. Ett låååångt blogginlägg om deras uppväxt och sen att bästa finaste LF hjälpt dem att köpa deras uuuuuuunderbara boende nu

      Ja, enligt en dom från Patent och marknadsdomstolen så är det korrekt. ??

    Hur funkar det egentligen med influencers recept? Läste just på underbaraClaras blogg om ”Claras äppelkaka” ett recept som är exakt lika som ett redan existerande recept ett googleklick bort. Kan jag ta vilket recept jag vill, lägga upp det tillsammans med en selfie och kalla det mitt eget?

      Detta har jag också undrat över många gånger! Känns som flera recept hoppar runt på diverse influencers sociala medier och att många vågar kalla det ”sina egna”.
      Såg även någon av de större bakbloggarna som gjorde ett inlägg om hur andra snor dens recept när jag flera gånger sett samma bakbloggare sno amerikanska kakrecept rakt av och i princip bara översatt och konverterat måtten

      Recept är inte upphovsrättsskyddade (generellt) eftersom de inte uppnår verkshöjd. Det är en instruktion snarare än ett konstnärligt verk. Sedan är det ju en moralfråga som kan appliceras.

      Paula Rosas gör det heeeela tiden. Det är väl inget fel med att man säga att man hittat ett bra recept och gärna vill tipsa om det, man behöver ju inte uppfinna hjulet varje dag. Säg som det är bara.

      Ja varenda en som gjort gjort en bakbok gör ju så. Varenda en som skriver ”Gör MIN supergoda kladdkaka” har ju hittat receptet nån annanstans.
      Beror helt på vad som är inne för tillfället, men de låtsas kommit på och äga recepten. Trots att många har det nedskrivet sedan länge. Ibland är de wild and crazy och ändrar nån msk eller lägger till. Då anser de att de tagit patent på receptet ?

    Att göra reklam för Arla Ko känns inte direkt som uppmuntran till överkonsumtion så där bryr jag mig inte alls. Skulle det däremot vara reklam för fast fashion eller nåt skräp som de låtsas tycka om och vill sälja – men aldrig skulle använda själva – tycker jag det ska framgå att det är reklam. Adlinks är bäst för då slipper man klicka om man inte ens är intresserad.

    Nellies klädföretag. Hur gick det egentligen? Inget nytt på instagram sedan 4 oktober. Ingen hemsida. Ingen reklam på Nellies egen instagram. Inte ett ord faktiskt ?

      Lägger till: 0-2 kommentarer på de fem senaste inläggen.

    ”Åh herreguuuud” och ”my gaaad” – vilket program visas på tv just nu?

    Hon är läskigt lik Paula Rosas den där Sara

    Kolla in Charlotte_westlund som säljer ut både sig själv och barnen i 1000 olika samarbeten men knappt kan markera ett enda rätt ?

    Både Ebba von Sydow och Cecilia Blankens är dåliga på att märka inlägg med reklam, trots ex taggade direktlänkar till varan i bild. Cecilia Blankens flöde är fullt med skor och köplänkar, men mkt sällan reklammärkt. De influencers som samarbetar med henne gör dock oftast rätt, vilket blir extra bizzart. Hon har fått feedback om det men gör ändå fel. Lite extra trist när de båda vart med länge, samt är företagare och borde känna till regelverk.

    Margareta Grääs har fått en del kritik här det senaste pga alla kalendrar, men jag måste hylla henne då hon är otroligt duktig och noga med att berätta när hon gör reklam. Tror hon brukar säga ”betalt reklamsamarbete” för att verkligen förtydliga.

    Baka med Frida är den klart mest proffsiga influencern jag följer. Alltid jättetydliga reklammarkeringar och dessutom är hennes material alltid snyggt och stilrent presenterat. Fler borde ta efter hennes exempel!

    Fanny Andersson är väldigt oseriös i sina märkningar, vägrar också svara om man ifrågasätter.. Bianca tycker jag har blivit grym!

    Troligtvis (killgissar) är det företagen som köper reklamen som styr, kanske ger det mer pengar om den som skall marknadsföra är lite mer vag?

    ”I reklam för” är den formulering som Vimmelmamman använde nu senast när det handlade om Forma Vita. Det betyder ju – ingenting.Annars använder hon ”I reklamsamarbetet för”, ”I reklamsamarbete med”, ”I annonssamarbete med” när det handlar om just det företaget.

    När hon har gjort samarbeten med Ellos har det stått ”Betalt annonssamarbete med” varje gång.

    Uppenbarligen är det svårt att stå för att skönhetsbehandlingarna är gratis. Detsamma gäller hårvården hos Bobby. Alla möjliga formuleringar, men aldrig att det är ett BETALT samarbete.

    Graaf, Niinis, Malins hus och hem, Tanja Fylking är inte direkt experter på att reklammarkera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.