När Pernilla Wahlgren avslöjades som ny programledare för Allsång på Skansen var det många som undrade hur detta skulle gå ihop med alla hennes andra projekt som Wahlgrens Värld och Masked Singer samt hennes roll som influencers med reklamsamarbeten.
Som anställd av public service så omfattas man av diverse regler, någonting som Carina Bergfeldt blev varse när hon först initierade en insamling till Svenska Afghanistankommittén och sedan blev bjuden på en middag där även Annie Lööf var gäst.
Detta skulle, enligt kritikerna, kunna äventyra Carina Bergfeldts journalistiska integritet.
Som grädde på moset fick även Carina kritik för att hon gjorde rösten till karaktären ”Carina Mullvad” i den nya Bamsefilmen, någonting hennes chef sa ja till när erbjudandet kom för tre år sedan.
Carina tackade nej till all form av ersättning.
Däremot är SVT är delägare i och samproducent till filmen, och de som kommer ta del av framtida intäkter, och ändå var det Carina som fick hejdlöst med kritik när det begav sig.
Med det i färskt minne så är det kanske inte jättekonstigt att man undrar lite kring hur det här ska fungera rent praktiskt för Pernilla och Allsång på Skansen.
SVT verkar inte se några stora problem med det och säger så här till tidningen Resumé:
Ebba Adielsson, ansvarig utgivare och programchef, säger i ett mejl till Resumé att Pernilla Wahlgren är en otroligt älskad artist och att SVT ser ett stort underhållningsvärde i att hon leder Allsången.
– Men hon har utöver sitt artisteri också en annan kommersiell karriär med egna varumärken och det kommer hon att få fortsätta att ha, men hon får inte koppla ihop sitt uppdrag i Allsången med lansering av produkter eller tjänster, säger Ebba Adielsson.
Hur rimmar det med att SVT inte får utöva otillbörligt kommersiellt gynnande?
– Det viktiga här är att hon inte får utnyttja sitt programledarskap för att sälja sina produkter. Liksom andra profiler med kommersiella samarbeten har hon en karensperiod före och efter Allsången.Ser ni någon risk att uppdraget som programledare för Allsång på Skansen, ett av Sveriges genom tiderna mest sedda program, kommer gynna Pernilla Wahlgrens egna varumärken och de varumärken hon gör reklam för?
– Pernilla är redan en välkänd, älskad och uppmärksammad artist. Hon syns både i SVT och i andra sammanhang. Vi ser inte att just det här uppdraget kommer att påverka hennes redan etablerade varumärken.Kommer Pernilla Wahlgren kunna fortsätta göra reklamsamarbeten under den perioden?
– Grunden i SVT:s policy är att den som leder ett program i SVT inte får delta i reklamkampanjer under ett par veckor före och ett par veckor efter att man är som mest aktuell i rutan, det gäller alla. Och i det här fallet gäller det fyra veckor före säsongsstart och fyra veckor efter avslut.
Det gäller alltså för Pernilla att ha stenkoll på kalendern.
2016 fick nämligen Charlotte Perelli sparken som programledare för Melodifestivalen, just för att hon gjort reklam för tätt inpå själva programmet. Detta trots att SVT tidigare hade godkänt kampanjen.
Jag har en känsla av att SVT är mer benägna att se mellan fingrarna när det gäller Pernillas roll som ny programledare för Allsång på Skansen, än de var med Charlotte, men det är bara en känsla.
Jag menar, när Benjamin medverkade i ”Allsångsscenen är din” så tillät SVT Bianca Ingrosso att komma ut och sjunga sin version av ”Den blomstertid nu kommer”, trots att den samtidigt användes för att göra reklam för Caia Cosmetics.
Kanske kunde de helt enkelt inte tacka nej till en sådan kommersiellt tilldragande gäst?
